Premium

Ode aan oma op Kamermuziekfestival Hoorn

Ode aan oma op Kamermuziekfestival Hoorn
Mezzosopraan Ekaterina Levental kruipt in de huid van vijf vrouwen uit de twintigste eeuw en haar jongere ik.
© Foto Chris Koolmees

Leerlingen van Hoornse basisscholen worden vandaag getrakteerd op een klassiek concert. Het is de opening van het jaarlijkse Kamermuziekfestival Hoorn, dat twee weekeinden lang de Hoornse binnenstad in zijn greep houdt.

,,Het is weer een heel mooi programma geworden, dankzij Birthe.’’ Voorzitster Marianne Gouwetor heeft het over violiste Birthe Blom, programmeur van het festival. ,,Er is een prachtige operahappening, een filmconcert en we hebben voor het eerst een tapasconcert. Spectaculair is de voorstelling van Ekaterina Levental.’’

Levental speelt haar ’muziektheaterperformance’ ’Schoppenvrouw’. Ze vertelt er zelf over: ,,Vier jaar geleden heb ik een autobiografische voorstelling gemaakt over mijn vlucht uit de Sovjet-Unie: ’De weg’. Daarop volgde ’De grens’, over mijn verblijf in een asielzoekerscentrum in Nederland en mijn zoektocht naar een nieuwe identiteit. Mijn oma was een soort leidmotief. Ze was een oorlogsheld, maar thuis een tiran en monster. Die tegenstelling heeft iedereen altijd gegrepen - mij ook. Daarom ga ik nu op onderzoek naar haar.’’

Held en monster

,,Mijn oma vluchtte voor de oorlog in Oekraïne. Ze heeft de hele familie gered en dat waren veel mensen. Ze was een barmhartige en slimme, sluwe vrouw; een icoon en de spil van de familie. Ze heeft ervoor gezorgd dat wij geen honger hadden. Ze was haar leven lang op zoek naar die heldenrol en wilde die behouden; ze droeg haar titel met dankbaarheid en plezier.’’

,,Ik deelde als kind een kamer met haar en thuis was ze een monster. Dat moest een geheim blijven. Ze had geld, al wist niemand hoe ze daaraan kwam en om hoeveel het ging. Ze leende het uit aan familie en vrienden. Dat deed ze natuurlijk tegen rente. Thuis gingen ruzies heel vaak om dat geld. Als zij het terug wilde, schuwde ze het niet om verbaal of fysiek geweld te gebruiken.’’

Vuile was

,,In ’Schoppenvrouw’ kijk ik als kind terug op mijn oma; ik hang in feite de vuile was buiten. Toch is het een ode en dank aan haar. Ze was menselijk. Ze had meerdere identiteiten, zoals wij die allemaal in ons hebben. Ik vergelijk haar met bekende vrouwen die ook te maken hadden met de strijd tussen het beeld dat de buitenwereld van hen had en hoe ze waren: Anne Frank, Marilyn Monroe, Maria Callas en Ulrike Meinhof. Het gaat over mensen die een rol toebedeeld krijgen waar ze niet onderuit kunnen. Wij laten zien dat dat wel kan. Dat is ook waar onze voorstellingen voor staan: meer dan alleen muziek uitvoeren op een zo hoog mogelijk niveau. Wij, Leks compagnie, willen sociaal maatschappelijke thema’s belichten en acceptatie, verbinding en troost bieden.’’

’Schoppenvrouw’ is 2 november vanaf 14.30 uur te zien in het Foreestenhuis.

Festival

Kamermuziekfestival Hoorn, 25 okt. t/m 3 nov. op diverse plekken in Hoorn. Zie onder aan deze pagina het programma. Meer informatie en reserveren via www.kamermuziekfestivalhoorn.nl.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen