Premium

Kinderen met beperking willen zelfstandig naar school, maar stuiten op wachtlijst door tekort aan vrijwilligers

Kinderen met beperking willen zelfstandig naar school, maar stuiten op wachtlijst door tekort aan vrijwilligers
Finn met het certificaat. Van links naar rechts verder: vrijwilliger Hans die hem begeleidde, zijn moeder Sandy Klooster en projectmedewerker Petra ten Herkel.
© Aangeleverde foto
Den Helder

’MEE op weg’ kampt met een nijpend tekort aan vrijwilligers, de zogeheten reismaatjes. Daardoor is er een wachtlijst voor kinderen en jongeren die ondanks hun beperking willen leren om zelfstandig naar school te gaan.

Het project is bedoeld voor de jeugd vanaf negen jaar, die vanwege een verstandelijke beperking of gedragsproblematiek speciaal onderwijs volgt en een indicatie heeft voor leerlingenvervoer.

Met het reismaatje wordt geoefend in het afleggen van het traject tussen huis en school: lopend, per fiets of met het openbaar vervoer. Doel is dat de tocht veilig verloopt en dat er geen paniek ontstaat als de boel anders gaat dan gepland. „Wat moet je doen als de trein vanaf een ander perron vertrekt dan normaal of als er vertraging is, en hoe werkt de reisapp? Dat soort dingen worden geoefend”, vertelt Petra ten Herkel, projectmedewerker bij het coördinerende MEE & de Wering.

Stagiaires uit het MBO en HBO vervullen de rol van reismaatje en daarnaast zijn er vrijwilligers. „Maar aan die laatste groep is door uiteenlopende redenen een groot tekort ontstaan. Zowel in Den Helder als in Schagen staan nu enkele kinderen en jongeren op de wachtlijst.”

In Den Helder waren dit jaar veertien aanmeldingen, in de gemeente Schagen tien. Een aantal trajecten daarvan loopt nog.

Voor de zestienjarige autistische zoon van Sandy Klooster was het project een uitkomst. De jongen woont intern bij ’s Heeren Loo in Julianadorp en zit op het Liniecollege in Den Helder, een school voor voortgezet speciaal onderwijs.

Kleintjes

„Mijn zoon Finn voelde zich niet meer thuis tussen de kleintjes in de schoolbus, hij wil zelfstandig zijn. Dat hij nu zelf met de bus kan, maakt hem heel blij en heeft zijn zelfvertrouwen vergroot. Hij gaat nu ook makkelijker een winkel binnen. En hij heeft grootse plannen om ook met de trein te leren reizen.”

Voor de familie was de rol van reismaatje niet weggelegd, zegt ze. „Ouders krijgen kinderen met autisme heel lastig ergens mee naartoe. De kinderen raken daardoor ook snel geïsoleerd.” De inzet van een onbekende werkt beter, weet ook Ten Herkel. „En het is een cursus, met een certificaat aan het einde. Dat zorgt voor trots en een boost van het zelfvertrouwen.”

Overigens is er geen bovengrens wat de leeftijd betreft, ook volwassenen kunnen het traject in om te leren zelfstandig naar de dagbesteding te reizen.

Een reismaatje reist eerst de hele tocht van huis naar school (en later op de dag weer terug) mee, gaandeweg wordt dat afgebouwd. „Dan wordt het kind bijvoorbeeld halverwege opgewacht”, aldus Ten Herkel. Gemiddeld zijn er acht tot tien trainingen. De kosten voor het reizen en de verklaring omtrent gedrag worden vergoed. Meestal wordt een vrijwilliger één dag per week ingezet. „Wel vroeg uit de veren, want het kind moet natuurlijk al voor schooltijd worden opgehaald.”

Wie meer wil weten, kan bellen met Ten Herkel (06-81455785).

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Meest gelezen