Premium

Kabaal maken!

Kabaal maken!

,,Je ziet het kan opeens wel als je wat kabaal maakt’’, zegt Rob de Groot (75). Met het versturen van twee brieven zorgde hij ervoor dat hij keurig voor zijn 75ste verjaardag een vernieuwd rijbewijs had. Hij deelt graag zijn ervaringen.

,,In februari heb ik op de site van het CBR al de gezondheidsverklaring ingevuld en betaald. Ik was zo vroeg vanwege alle alarmerende berichten in de media. Twee maanden later krijg ik een ’herinnering’ om te laten keuren. Nooit eerder gehad zo’n bericht. Op 25 april stuur ik het keuringsverslag op en krijg ik bericht dat de behandeling acht weken duurt. Eind juli vraag ik naar de voortgang. Dan is de wachttijd al 19 maanden. Op 11 september ben ik aan de beurt, een week na mijn verjaardag.’’ De Vries pikt dat niet. ,,Ik heb in augustus een klacht ingediend bij de Raad van Toezicht en bij de Nationale Ombudsman. Een dag later krijg ik een telefoontje van de Nationale Ombudsman dat het CBR mij gaat bellen. Zo niet, dan kan ik de Ombudsman weer bellen. Maar een dag later, 16 augustus, kwam er een telefoontje van het CBR. Met de mogelijkheid om de klacht toe te lichten en de mededeling dat mijn nieuwe rijbewijs klaar lag op het gemeentehuis. Ook werd ik gevraagd of ik wilde dat de klacht verder behandeld zou worden. Hierop heb ik geantwoord: gebruik die tijd maar om anderen te helpen. Je ziet: het kan opeens wel als je wat kabaal maakt.’’

Rolstoel met lekke band

Wie helpt je als je met een loodzware rolstoel met een lekke band langs een drukke weg staat en fietsenmakers en taxibedrijven geen tijd voor je hebben?

Thérèse Lohman stond het huilen nader dan het lachen toen ze onlangs bij Haarlem met haar broer in de rolstoel een stukje ging wandelen. Het is sowieso al een zware rolstoel, maar scheef hangend door een lekke band is de rolstoel nauwelijks vooruit te krijgen. Taxis hebben pas over een paar uur tijd en fietsenmakers die ze belt hebben geen tijd om naar haar toe te komen.

,,Uiteindelijk zat er niets anders op dan de terugweg in te zetten”, vertelt ze. ,,Ik liep bijna horizontaal uit alle macht achter de rolstoel te duwen, de rechterkant proberend omhoog te houden omdat ik reuze bang was dat mijn broer met rolstoel en al zou kantelen. Ik kan wel een stootje hebben maar de tranen zaten me deze keer hoog. Na tien minuten en twintig meter lopen zag een vader met zijn kinderen ons en hij heeft mijn broer de hele, hobbelige weg terug geduwd. Ook hem, als jonge man, viel het zwaar. En nu mijn vraag: wie kan hulp bieden als zo’n situatie zich nog eens voordoet?”

We denken meteen aan de ANWB Wegenwacht die ook pechhulp biedt aan fietsers en scootmobiels met een speciaal abonnement. Maar op rolstoelen met een lekke band is de dienst nog niet ingesteld. Probeer de politie eens, suggereert de woordvoerder. Een goede tip, blijkt. De voorlichter van de regiopolitie in Haarlem geeft aan dat in zo’n situatie gerust 0900-8844 gebeld kan worden. De politie heeft korte lijntjes naar allerlei hulpverleners en komt zelf langs als dat nodig is. Als de situatie gevaarlijk is, wordt zelfs geadviseerd 1-1-2 te bellen. Mevrouw Lohman kan volgende keer dus met een gerust hart weer met haar broer een ommetje maken.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.