Premium

’Je moet iets voor elkaar over hebben’

’Je moet iets voor elkaar over hebben’
Stickers over pakketten zijn te bestellen via dutchwebplaza.nl.

Het is helemaal niet nodig je buren op te zadelen met het aannemen van pakketjes omdat je zelf niet thuis bent.

Achttien lezers reageerden met bijval en tips op het hier onlangs beschreven ongenoegen van Ynske Kempenaar. Zij heeft genoeg van alle pakketbezorgers aan haar deur die verwacht dat zij de pakketjes wel aanneemt voor alle afwezige buren. Verschillende lezers vinden dat geadresseerden meer moeite moeten doen om hun buren niet met hun online-aankopen lastig te vallen. Bezorgtijdstippen en -plekken kun je vaak in een app aanpassen en je kunt een pakje ook direct bij een afhaalpunt laten bezorgen. ’Kinderlijk eenvoudig’, aldus Ruud Paanakker. Lezers als Jan Buckens en Terry Häcker lijkt het een goed idee als je bij een bestelling in een webshop meteen een alternatief bezorgadres moet opgeven voor het geval je niet thuis bent.

H. Kaal suggereert het gezamenlijk inrichten van wijkdepots door bezorgdiensten, wat volgens hem ook de verkeersveiligheid in wijken ten goede komt als daar geen koeriersbusjes meer scheuren. Harry de Bruin is gepensioneerd en veel thuis en krijgt net als Ynske Kempenaar vaak koeriers aan zijn deur voor de buren, maar hij vindt het juist gezellig en nuttig. „Naar mijn mening versterkt het juist het buurtgevoel. Het geeft toch een gevoel dat mensen nog iets voor elkaar over hebben en geeft gelijk gelegenheid tot een praatje over wat er in de buurt omgaat.”

Soms zijn reacties van buren onbegrijpelijk. „Nadat ik weigerde voor de buren een pakketje aan te nemen, werd ik later die dag schofterig door de buurman uitgescholden dat ik een ouwe en dementerende vrouw ben”, aldus Margreet Compas. „Het wordt langzamerhand een enorme plaag.”

Lezers adviseren een pakjesmand bij de voordeur te zetten. Of, zoals Mieke Bom, een speciaal beveiligde pakketbox te kopen die er in allerlei maten is, onder andere bij Logixbox.nl. Wel thuisblijven dan als die bezorgd wordt! Cor Visser bepleit bezinning op ons koopgedrag: ’Ga met je lief toch weer gewoon winkelen, veel gezelliger’.

ViaTim

Robby van Eekeren wijst op ViaTim buurtbezorging (viatim.nl), die in buurten ViaTim Punten inricht bij buurtgenoten die zich hebben aangemeld om pakjes voor wijkgenoten aan te nemen omdat zij dat leuk vinden. Een interessant initiatief.

,,ViaTim is de oplossing voor het probleem dat word ervaren door mevrouw Kempenaar en andere consumenten”, licht Van Eekeren toe. ,,Wij vatten dit samen als pakketfrustratie. Elke groep die betrokken is bij dit verhaal heeft frustraties. De bezorger is gefrustreerd over de werkdruk en het feit dat 40 procent van de ontvangers niet thuis is. De buurvrouw die al die pakketjes niet ziet zitten heeft begrijpelijk ook frustraties. En tenslotte is de consument gefrustreerd dat er vaak geen mogelijkheid is om invloed uit te oefenen op de tijd en wijze van bezorging.”

,,ViaTim is in 2016 begonnen vanuit de frustratie dat pakketjes bezorgd worden op het moment dat je niet thuis bent”, gaat Van Eekeren verder. ,,Intussen zijn we een groeiend netwerk van ViaTim Punten. Dit zijn buurtgenoten die klaarstaan voor de wijk en pakketjes ontvangen en bezorgen op het moment dat het echt uitkomt. Onze punten vinden het in tegenstelling tot mevrouw Kempenaar juist fijn om pakketjes te ontvangen voor de buurt. Natuurlijk hebben onze punten hier ook voor gekozen en mevrouw Kempenaar niet. Buiten de financiële vergoeding ervaren veel punten het als een sociale aanvulling op hun leven. Ook horen we vaak de motivatie iets te willen betekenen voor de wijk en omgeving.”

Krijn Schoonderwoerd schrijft geschrokken te zijn van het egoïsme van mevrouw Kempenaar. ,,Wees niet zo alleen met jezelf bezig mevrouw Kempenaar, was mijn eerste gedachte. En natuurlijk is het vervelend als je net de schepjes van de koffie aan het tellen bent en je moet weer overnieuw beginnen enz. Het valt ook niet mee als er 's morgens tussen 8 en 9 uur aangebeld wordt, en je strompelt de trap af, en de postbezorger is weer weg! Op zolder staat te strijken en de bel weer gaat! Ook wij hebben regelmatig pakketten in huis van ons flatgebouw. Wij ontvangen veel dankbaarheid van onze buren en je maakt weer eens een praatje. Gezellig toch! Waardeer nou eens dat je mekaar tot een hand en een voet kan zijn. Ook breng ik de pakjes naar de desbetreffende buren als ze meer dan drie dagen in de gang liggen. Één nadeel wil ik u toch niet onthouden: De postbezorger vergeet nog wel eens een kaartje in de bus te doen bij de niet thuis zijnde buren. Dit is de grootste oorzaak als pakketjes bij ons blijven liggen. Verder niets dan lof voor de hardwerkende postbezorger.”

ViaTim

ViaTim heeft de ambitie om hét servicepuntennetwerk te worden voor pakketjes van elke vervoerder in Nederland. ,,Zo willen we voor alle verschillende partijen de pakketfrustraties oplossen. Met ViaTim Punten verspreid over het hele land bouwen wij momenteel aan landelijke dekking. Met diensten vanuit de wijk voor de wijk, maken we het elke dag een beetje makkelijker voor de drukke consument. Zo streeft ViaTim de wijk met elkaar te verbinden om zo gemak en efficiëntie te creëren.”

Heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.