Premium

Purmerend eist stadsbus in nieuw contract voor openbaar vervoer

Purmerend

De commissie stedelijke ontwikkeling en beheer was er donderdagavond duidelijk in. Als eind 2021 het nieuwe contract voor het openbaar busvervoer in de regio Zaanstreek-Waterland ingaat, moet er een stadsbus komen.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het programma van eisen waaraan de vervoerder die de concessie in de wacht sleept, moet voldoen. Al eerder is vanuit Purmerend aangegeven dat er een stadsbus moet komen die de wijken en de belangrijke locaties in de stad met elkaar verbindt.

Maar Vervoerregio Amsterdam, die verantwoordelijk is voor de aanbesteding en de zoektocht naar de opvolger van EBS in Waterland en Connexxion in de Zaanstreek, heeft dat niet als harde voorwaarde in het programma van eisen opgenomen. In plaats daarvan staat het in een bijgevoegd wensenlijstje.

,,Dus niet in de aanbesteding zelf’’, zei D66-raadslid Tom de Jong die een van de vertegenwoordigers van de gemeente Purmerend is in het bestuur van de Vervoerregio Amsterdam. ,,Het is volstrekt onduidelijk hoe een vervoersbedrijf daarmee bij inschrijving gaat scoren.’’

De commissieleden waren het er unaniem over eens dat de Purmerendse vertegenwoordiging een vuist moet maken voor het invoeren van een stadsbus als het nieuwe vervoersbedrijf over twee jaar aan de slag gaat in de regio.

Datzelfde geldt voor het behoud van een directe busverbinding tussen Purmerend en Amsterdam Centraal Station. Door de invoering van de Noord-Zuidlijn zijn er al veel busdiensten afgebogen met als eindpunt station Noord van de metrolijn. De Purmerendse politiek wil de twee buslijnen die nog wel naar CS rijden behouden. Maar in het programma van eisen wordt ineens gesproken over ’maximaal’ twee lijnen die naar Amsterdam CS rijden. Dat moet veranderd worden in ’minimaal twee lijnen’, was de unanieme mening van de commissie stedelijke ontwikkeling en beheer.

Een derde heet hangijzer voor de Purmerendse politiek is de maximale loopafstand naar de dichtstbijzijnde halte. Momenteel geldt dat vanaf ieder adres er binnen 400 meter een bushalte is. De Vervoerregio heeft dat ineens verdubbeld naar 800 meter. Dat geeft bij het ingaan van het nieuwe contract geen probleem, omdat de vervoerder het met de dan bestaande situatie moet doen. Maar het zet wel de deur open naar het in toekomst schrappen van bushaltes, wat met name voor Purmerenders die slecht ter been zijn funest is.

De Vervoerregio stelt het programma van eisen op 15 oktober vast.

Meer nieuws uit Waterland

Meest gelezen