Premium

Cécile Scheele zit achter de Dutch Sustainable Fashion Week: ’Stap voor stap modewereld verduurzamen’

Cécile Scheele zit achter de Dutch Sustainable Fashion Week: ’Stap voor stap modewereld verduurzamen’
Cecile Scheele over duurzame kleding Cecile Scheele over duurzame kleding
© Foto Hielco Kuipers

Duurzame winkels en modeshows van bewuste ontwerpers. Deze week is de Dutch Sustainable Fashion Week. Oprichtster Cécile Scheele uit Noordwijk: ,,Stapje voor stapje wordt de modewereld duurzamer, dat geloof ik echt.’’

,,Eigenlijk is het toevallig dat ik in de mode ben beland. Ik werkte in het commerciële vastgoed, maar voelde me niet meer op mijn plek. Ik wilde iets gaan doen dat meer inhield en meer bijdraagt aan de maatschappij. Ik verdiepte me in de modewereld en dacht: ja, hier wil ik meer mee. Hier kan ik wat betekenen’’, vertelt de onderneemster.

Ze besloot de duurzame modeweek op te zetten om te inspireren maar ook vooral om te informeren. ,,Want lang niet iedereen weet nog wat er allemaal bij kledingproductie komt kijken en wat voor leuke, duurzame merken er allemaal zijn.’’

De mode-industrie is, op de olie-industrie na, de meest vervuilende van de wereld. Het gebruik van chemicaliën, slechte werkomstandigheden en dierenleed maken kleding op allerlei vlakken totaal niet duurzaam. Het probleem groeit, want consumenten kopen meer en meer. ,,Toen ik mij er eenmaal in verdiepte, zag ik wat voor ellende er allemaal bij de industrie komt kijken. Van het maken, tot het dragen, wassen en weer weggooien: het heeft allemaal impact op de wereld. Fast fashion is inmiddels heel normaal voor bijna iedereen: veel kleding is gemaakt om maar kort te dragen, als een wegwerpproduct.’’

Maar duurzaamheid komt voorzichtig de modewereld binnen. Steeds meer consumenten proberen bewustere keuzes te maken. ,,Het lijkt of nu iedereen met dit thema bezig is. Steeds meer kledingmerken denken: ’we moeten iets met duurzaamheid doen, want we mogen onze ogen er niet meer voor sluiten’. Je kunt als kledingmerk niet meer doen alsof je niet weet wat er allemaal speelt. Dat pikt de consument ook niet meer.’’

De toenemende interesse in bewuste mode, is ook aan de Dutch Sustainable Fashion Week te zien. De duurzame modeweek wordt ieder jaar groter: meer merken, modeontwerpers en gemeenten sluiten zich hierbij aan en willen ’iets’ met het deze week doen. Er zijn duurzame winkelroutes opgezet in onder meer Het Gooi, Haarlem, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Ook worden er lezingen gegeven en zijn er modeshows te bezoeken. Er wordt aandacht besteed aan het repareren van kleding en er zijn markten met duurzame spullen. ,,Het is een heerlijke, maar ook hectische week voor ons als organisatie.’’

,,Negen jaar geleden, toen ik hiermee begon, leefde dit thema nog niet zo. Toen bestond de Fashion Week uit zo’n honderd kleine zelfstandige ondernemers die met bewuste mode bezig waren. Specialistische merken, kleinschalige productie.’’ Toen was het ook nog een stuk lastiger om als consument duurzame, eerlijke en modieuze kleding te vinden, vertelt ze. ,,Veel kleding had toen nog het imago van ’geitenwollensokken’ of het was erg prijzig. Van vale kleuren en fladderende stoffen. Je moest ernaar zoeken. Nu heb je de meest prachtige merken, die vaak ook nog goed betaalbaar zijn.’’

Scheele heeft, naast dat ze deze modeweek runt, een modeagentuur voor kleine, duurzame merken: Goodbrandz. Ook geeft ze trainingen aan winkelpersoneel over onder meer de herkomst van kleding, zodat klanten beter geïnformeerd worden. Ze wil op een positieve manier inspireren, legt ze uit. ,,Als je je alleen maar op de ellende richt, dan stoot je mensen tegen de borst. Met bewust leven is het zo: je kunt het nooit helemaal perfect doen. Er zijn altijd duurzamere keuzes om te maken. Maar ik denk dat we ons juist moeten richten op de kleine stapjes die iedereen al kan maken om wat bewuster bezig te zijn. Koop iets dat je echt jaren nog mooi vindt, laat eens iets repareren, kijk eens bij een tweedehandswinkel. Leen kleding van je vriendinnen, of ga ruilen. Onze modeweek is laagdrempelig, daar heb ik bewust voor gekozen.’’

Kleine stapjes in de goede richting. Dat is ook de reden dat ’grote jongens’ als Hema en Bijenkorf bij de duurzame modeweek aangesloten zijn. ,,Persoonlijk weet ik niet of ik daar iets zou kopen als ik echt iets duurzaams zoek, maar deze winkels zijn ontzettend belangrijk om het verschil te gaan maken voor het grote publiek. Hoe mooi is het dat ook mensen met een kleinere portemonnee biologisch katoen kunnen kopen, bijvoorbeeld. Als de grotere ketens zich ook op duurzaamheid gaan richten, dan maak je het laagdrempelig en dat is belangrijk om veel impact te maken.’’

Is zo’n duurzame week nog wel nodig? ,,Grappig, ineens krijg ik deze vraag vaker. ’Hoelang ga je nog door’, vragen ze. ’Wanneer ben je tevreden?’. Maar ik denk dat we voorlopig nog genoeg kunnen betekenen, hoor. Nog steeds wordt er te veel kleding onder slechte omstandigheden gemaakt, kopen we allemaal te veel.’’ Strijdvaardig: ,,Dus ik heb nog genoeg werk te doen. Niet alleen om consumenten te inspireren met bijvoorbeeld zo’n winkelroute, maar ook om bewuste merken en modeontwerpers een podium te bieden. Ik zou het fantastisch vinden hoor, als deze modeweek overbodig wordt. Maar voorlopig zie ik dat niet gebeuren, ik ben nog lang niet klaar.’’

Merlin Mulder

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.