Premium

Commentaar: Staken perverse prikkels helpt beter tegen agressieve verkopers dan keurmerk

Commentaar: Staken perverse prikkels helpt beter tegen agressieve verkopers dan keurmerk
Een callcenter.
© ANP/Lex van Lieshout

Misleidende en agressieve verkoop van energiecontracten moet stoppen. Zegt de energiesector. Er komt een keurmerk.

Met die uitspraak is wat geks aan de hand. Immers, de energiecontracten worden voor de energiesector zelf aangeboden. Het heeft iets koddigs, dat diezelfde sector die dus aan de basis staat van alle ellende die contractanten kan overkomen, vindt dat er wat aan gedaan moet worden.

Een beter woord dan koddig is schijnheilig.

Misleidende en agressieve verkoop is een fenomeen dat in elke denkbare sector de kop kan opsteken, waar potentiële klanten door verkopers namens een verkopende partij van informatie worden voorzien. De verkoper zal de aangeboden waren prijzen en zaken op z’n mooist willen voorstellen. De misleidende stap naar iets mooier maken dan waar kan zijn, is in zulke situaties snel gezet.

Agressiviteit komt om de hoek kijken, als de verkoper zich zo vasthoudend weet op te stellen, dat de potentiële klant geen weerstand meer weet te bieden.

Er zijn regels en keurmerken, stickers op deuren te plakken of bel-me-nietregisters te verzinnen wat men wil, het enige wat een einde maakt aan praktijken als deze, is stoppen met het systeem van perverse prikkels als bonussen en andere stimulansen en cursussen die verkopers leren inspelen op de menselijke zwaktes van de klant.

Klanten kunnen er op hun beurt zelf ook wat aan doen: geen zaken doen met verkopers die zich ongevraagd aan hen opdringen.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.