Premium

Byoni volgt de trends minder zodat haar kleding langer draagbaar is

Byoni volgt de trends minder zodat haar kleding langer draagbaar is
Moniek Miedema in het atelier van Byoni, een kledingmerk met traceerbaar maakproces via een QR-code.
© Foto Anne van der Woude

Damesmodeontwerpster Moniek Miedema houdt zo min mogelijk rekening met trends voor haar merk Byoni. Misschien dat er dan minder kleding weggegooid wordt. Ook houdt ze een scherp oog op een eerlijk productieproces. Via een QR-code op het labeltje kunnen klanten de hele reis van een kledingstuk terugkijken.

Miedema runt met een team van zo’n twintig vrouwen zes eigen winkels, retailers en een webshop. De basiscollecties worden gefabriceerd in Griekenland, waar de ontwerpster in het verleden woonde. Nadat haar ex-man hun gezamenlijke bedrijf, een Roemeense kledingfabriek waar werd geprocuceerd voor Valentino en Calvin Klein, achter haar rug om had verkocht, verkoos Miedema een nieuwe start boven wraak.

Creatief

„Als je met lege handen staat, word je heel creatief. Niks kan je nog schelen”, aldus de goedlachse onderneemster. Omdat Byoni een relatief klein bedrijf is, gebeurt alles in house. Miedema is betrokken bij alle onderdelen van het proces. Van de tekentafel naar de naaimachine – naar eigen zeggen bedient niemand ’m zo snel als zij – tot proefwassen en opschalen naar verschillende maten.

„Tot voor kort verwerkte ik alle patronen met de hand, nu heb ook ik een digitaal programma.” De kleding wordt vervolgens getest op de verkoopsters. Miedema vindt het belangrijk dat een item in alle maten mooi staat en de vrouwen zijn met elkaar een goede afspiegeling van de doelgroep.

Miedema werkt graag met partijen in Griekenland. De onderneemster geeft om duurzaamheid maar reist wel geregeld naar Griekenland om te controleren of de productie naar behoren verloopt en de arbeidsomstandigheden deugen. „Ik werk met kleinschalige fabrieken, waar bijna alleen vrouwen werkzaam zijn. Het is van belang dat ik een klik met zo’n fabriek heb, binnen mag kijken en het personeel een normaal salaris ontvangt.”

QR-code

Ook is er een regiomanager ter plaatse. „Zij tuft de hele dag van het ene fabriekje naar het andere.”

Klanten kunnen binnenkort via een QR-code op het label een verhaaltje en foto’s over de totstandkoming van het gekochte item bekijken. „Een soort track & trace-dienst”, aldus Miedema. Ook over de materialen van de kleding wordt nagedacht: „Ik gebruik viscose. Dat is duurzamer, omdat het van restafval wordt gemaakt.” Maar op de site zijn ook wel allerlei items te vinden van rayon (andere naam voor viscose) met polyester, waarbij het kledingstuk voor twee derde uit polyester bestaat.

Bonte kleuren

Naast het waarborgen van een eerlijke productieproces staat Byoni voor duurzaamheid: minder kleding weggooien en blijven combineren. „Iedere nieuwe collectie is afgestemd op de vorige. Trends volg ik niet echt, het is best mogelijk dat de bonte patronen voor sommige mensen iets te uitbundig zijn, maar ik houd nu eenmaal van kleur. De kracht is dat de collectie geschikt is voor iedereen vanwege het vrouwelijke silhouet, de goede pasvorm en het luxe materiaalgebruik waarin veel stretch is verwerkt. Je knapt er direct van op.” Binnenkort gaat Byoni de grens over. Via een agentschap in Hamburg wordt een collectie in Duitsland verkocht.

Jessica Numann

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.