Premium

’Lazarus’ - de muzikale erfenis van David Bowie al maanden uitverkocht

’Lazarus’ - de muzikale erfenis van David Bowie al maanden uitverkocht
Acteur Dragan Bakema, fotograaf Bernard Rubsamen en producent Albert Verlinde bij de opening van een tentoonstelling met Bowie-portretten in het Delamar Theater.
© Foto ANP

„Doe het niet”, zeiden showbizzrekenaars tegen Albert Verlinde. Ze vonden het maar een riskante onderneming om de musical ’Lazarus’ in Nederland uit te brengen. Te ingewikkeld, te groot, te duur.

Maar producent Verlinde geloofde in de voorstelling met het werk van David Bowie en zette door. In de aanloop naar de première vertelt hij met pretoogjes dat de kaartjes voor de eerste twee maanden (van de vier) in het Delamar Theater al zijn uitverkocht.

De musical ’Lazarus’ was het laatste werk van poplegende David Bowie. Hij ontwikkelde de voorstelling rond zijn wereldhits in samenwerking met scenarioschrijver Enda Walsh en regisseur Ivo van Hove, die ook de Nederlandse productie regisseert. Bowie overleed in januari 2016, een maand nadat hij de wereldpremière van ’Lazarus’ bijwoonde. Waarna de voorstelling voor zijn fans de bijklank kreeg van een artistieke erfenis.

’Lazarus’ is een vervolg op het boek en de film ’The man who fell to Earth’. In deze film uit 1976 speelde Bowie de hoofdrol van Thomas Newton. In de musicalversie komt dit alter ego van Bowie terug. Hij neemt het publiek mee door zijn leven, naar zijn dromen en obsessies. Daarbij komen onder meer zijn klassiekers ’Heroes’, ’Absolute beginners’, ’Changes’, ’All the young dudes’ en ’This is not America’ voorbij. Dragan Bakema (’Soldaat van Oranje’) speelt de hoofdrol, Noortje Herlaar is te zien als zijn assistente Elly en Pieter Embrechts is Valentine. Ook Thomas Cammaert, Holly Mae Brood, Jeroen C. Molenaar, Esmée Dekker en Jorrit Ruijs spelen rollen in de voorstelling.

Met de wereldhits van Bowie leunt de musical op de pilaar van herkenning. „Die muziek komt terug, maar niet in de sfeer van: zing maar gezellig mee”, stelt Verlinde.

Eigenzinnige theatervorm

Verwacht ook geen vertrouwd musicalsprookje of ronde vertelling „Ik zie dit als een eigenzinnige theatervorm waarvan iedereen het verhaal op zijn eigen manier zal uitleggen. Toen ik het voor het eerst zag, vond ik het vooral een belevenis, een soort trip. Maar toen ik de voorstelling later opnieuw zag, besefte ik dat je het ook kunt zien als een testament bij het afscheid van het leven. Alsof Bowie wilde zeggen dat je moet proberen om los te laten voor je weggaat van deze wereld en dat je dierbaren jou ook moeten kunnen loslaten. Als je weet dat hij deze musical ontwikkelde in de laatste fase van zijn leven, toen hij doodziek was, krijgt de musical een diepere dimensie.”

Mede omdat Verlinde zich met ’Lazarus’ buiten de vertrouwde musicalpaden waagt, noemt hij de productie ’een groot avontuur’. Met regisseur Ivo van Hove, die naam maakte bij het gesubsidieerde toneel, met de muziek van wereldster Bowie en Stage Entertainment als vrije producent brengt hij verschillende werelden bij elkaar, in de hoop ook publiek uit die drie hoeken te bereiken. „Ik reken op de Bowie-fans, op de vaste bezoekers van de voorstellingen van Ivo van Hove en natuurlijk ook op de aanhang van onze Stage-musicals.”

Met beeldprojectie, een live band en een grote cast, is ’Lazarus’ een dure voorstelling. Rekenmeesters achter de schermen hadden om die reden hun twijfels of de makers uit de kosten zouden komen. Daarom moest Verlinde strijd leveren om de voorstelling ’erdoor’ te krijgen. „Ik steek mijn nek uit omdat ik erin geloof. Want marketingmensen denken vaak te kunnen voorspellen wat het publiek wil, maar het publiek is intelligenter dan wij met z’n allen denken.” Strijdbaar: „’Lazarus’ is het laatste werk van de grootheid David Bowie. Wie kan daar nou tegen zijn?”

Voorstelling

’Lazarus - David Bowies laatste meesterwerk’; te zien in theater Delamar te Amsterdam. www.delamar.nl

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.