Premium

Filminterview:Tamara Bos en Mischa Kamp over ’Kapsalon Romy’

Filminterview:Tamara Bos en Mischa Kamp over ’Kapsalon Romy’
Noortje Herlaar en Vita Heijmen in ’Kapsalon Romy’.
© Foto PR

Een minutenlange ovatie en een zichtbaar aangedaan publiek - eerder deze week op het Nederlands Film Festival - bevestigden wat een scenarioschrijfster Tamara Bos en regisseur Mischa Kamp zelf al lang wisten. Hun nieuwe familiefilm ’Kapsalon Romy’ is echt voor iedereen. Bos: „Hoe oud we ook zijn, we zijn allemaal kind geweest. En kunnen daarom meegaan in hoe de wereld er door jonge ogen uitziet.”

Spraakwaterval Tamara Bos is de dochter van Burny Bos, die zich na het maken van kinderprogramma’s op radio en televisie steeds meer begon toe te leggen op het produceren van kinder- en jeugdfilms. „Voor ’Ko de Boswachter Show’ zocht ik al gekke dieren voor hem op, die hij dan in het het programma gebruikte.” Later ging Bos junior zich toeleggen op het schrijven van scenario’s, onder meer voor de tv-series ’Dag juf, tot morgen’ en ’Annie MG’ en de boekverfilmingen ’Minoes’, ’Pluk van de Petteflet’ en ’Wiplala’, die allemaal door haar vaders bedrijf Bos Bros. werden geproduceerd.

Bos leerde Mischa Kamp kennen toen deze nog als aankomend regisseur op de Filmacademie zat. „Zij kwam destijds een keer tijdens het Cinekid Festival naar mij toe om te vertellen dat ze óók graag jeugdfilms wilde maken. Of ik het scenario van de korte film die zij zelf had geschreven misschien een keer wilde lezen? Ik voelde me best vereerd met dat verzoek, Mischa zou me dat script sturen.” Lachend: „Heeft ze dus nooit gedaan.”

Paard van Sinterklaas

Later kruisten hun wegen zich toch opnieuw, toen Bos Bros. een regisseur zocht voor het door Tamara Bos geschreven script ’Het paard van Sinterklaas’. Het zou het speelfilmdebuut van Mischa Kamp worden. „We konden het wel goed vinden samen, maar wisten nog niet helemaal wat we aan elkaar hadden”, blikt de scenarioschrijfster terug. „Maar toen ik een keer op de set langsging, schrok ik wel even. Het was een ijskoude dag, acteur Jan Decleir liep te bokken, terwijl Mischa gehuld in een dikke donsjas onzeker krulletjes stond te draaien in haar haar. Ik hield mijn hart vast..” „Ikzelf ook hoor!”, geeft Kamp toe.

„Pas in de montage zag ik dat wat zij had gedaan echt heel goed was. Mijn vader was zelfs in tranen”, vervolgt Tamara Bos. „Ik zag dat Mischa de gevoelens en de verschillende lagen die ik in het scenario had gestopt, er ook uit had weten te halen. Iets wat in mijn ervaring niet altijd gebeurt.”

Succes

’Het paard van Sinterklaas’ (2005) - over een Chinees meisje dat dolgraag een paard wil en per ongeluk de schimmel van de Sint steelt – leidde niet alleen tot een vervolg, gemaakt door hetzelfde duo. Want het commerciële succes van hun eerste samenwerking schudde ook andere producenten wakker. Een ware vloedgolf aan Sinterklaasfilms was het gevolg: producties die tot op de dag van vandaag seizoensgebonden de bioscoop overspoelen, ook dit jaar weer. Al hebben die films nooit meer het niveau gehaald van hun grote voorbeeld.

Tussen ’Waar is het paard van Sinterklaas’ (2007) en hun nieuwe film gaapt een gat waarin de schrijfster en de regisseur allebei hun eigen dingen deden. „Al hebben we elkaar tussendoor best veel gezien en gesproken, omdat het idee voor ’Kapsalon Romy’ er toen al was”, zegt Kamp.

„Anders dan bij onze eerste samenwerking, was dit een project dat we echt samen van de grond hebben getild. Hoezeer de film ook geworteld was in Tamara’s persoonlijke ervaringen.”

„In de tijd dat ik nog studeerde, raakte mijn oma steeds meer in de war en belandde uiteindelijk in een verpleegtehuis”, haakt Bos in. „Ze at daar slecht en vermagerde snel. Daarom maakten mijn moeder en haar zussen een bezoekschema, zodat er rond etenstijd altijd iemand bij haar zou zijn. Als kleindochter draaide ik in dat schema mee. Omdat ik dat fijn vond, maar ook omdat ik me heel verantwoordelijk voelde. Toen had ik al het idee om als schrijver ooit iets met die ervaring te doen. Dus toen ik voor het scenario van ’Het paard van Sinterklaas’ een Gouden Kalf won en wat geld kreeg, besloot ik dat daarvoor te gebruiken.”

Bos combineerde tijdens het schrijven haar oorspronkelijke idee met wat zij had gezien bij haar vroegere kapper in haar woonplaats Bussum. „Gerund door een echtpaar dat boven de zaak woonde. Tot de man vrij plotseling overleed en er bij mijn volgende bezoek een foto van hem op te toonbank stond. Zijn vrouw bleef knippen. As klant zag ik ook vaak dat zij haar kleindochter opving na school. Die zat dan met een lolly in haar mond in het kinderhoekje voor de televisie, voordat ze door haar oma naar boven werd gestuurd. Dat was jaren geleden. Inmiddels heeft dat meisje van toen de kapsalon overgenomen, hoorde ik pas. Mooi vind ik dat.”

Uiteindelijk groeide dit al lang geleden geplante zaadje uit tot ’Kapsalon Romy’, waarin een tienjarige kleindochter steeds meer gaat zorgen voor haar oma: een kapster die in de greep raakt van Alzheimer. „Een film geschikt voor bezoekers vanaf een jaar of acht, maar bestemd voor jong en oud”, zegt Mischa Kamp. „Omdat er zoveel lagen in zitten, dat-ie ook voor volwassenen interessant is.”

„Dat is de manier waarop wij proberen te werken”, beaamt Tamara Bos. „Gevolg is wel wij met de films die we maken niet in een hokje passen . In een bepaald theater zag ik nu dat-ie werd aangekondigd als ’kinderfilm/komedie’. Wat toch echt de lading niet dekt. Dat ’Kapsalon Romy’ nu vooral op kindertijden in de bioscopen draait, vind ik ook best jammer. Het leukste zou zijn als de film straks ook als eerste avondvoorstelling te zien is. Gewoon, omdat iedereen er dan naartoe kan.”

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.