Premium

Filmrecensie:IJzersterke remake van Deens drama

Filmrecensie:IJzersterke remake van Deens drama
Michelle Williams in ’After the wedding’.
© Foto PR

Voor Julianne Moore is 2019 het jaar van de remakes. Heel sterke remakes, wel te verstaan.

Na een prachtrol te hebben gehad als midlifer in ’Gloria Bell’, geeft de Oscarwinnares nu knap diepgang aan haar rol als slagvaardige zakenvrouw in ’After the wedding’. Michelle Williams zet daar fijngevoelig, bedeesd spel tegenover.

Vrouwelijke hoofdrollen dus, in plaats van de mannen waar het oorspronkelijk Deense drama om draaide.

Die wisseling blijkt goed te werken, want dit familiedrama gaat nu ook deels over modern moederschap.

Maar de basis blijft gelijk. En daarmee staat dit verhaal, waarin de grenzen van liefdadigheid centraal komen te staan, nog steeds als een huis.

’After the wedding’ opent in India met Isabelle (Williams), die een miljoenenschenking voor haar weeshuis krijgt aangeboden onder één voorwaarde: ze moet er zelf voor naar New York komen.

Eenmaal daar wordt ze met open armen ontvangen door de steenrijke Theresa (Moore).

Bruiloft

De beloofde smak geld moet wel nog even uitblijven. Eerst is er namelijk de bruiloft van Theresa’s dochter. Isabel is van harte uitgenodigd op het familiefeest.

Het zou zonde zijn om hier meer weg te geven. Een van de beste dingen aan ’After the wedding’ is de zorgvuldige opbouw. Elke onthulling zet de personages weer in een nieuw licht.

Regisseur (en echtgenoot van Julianne Moore) Bart Freundlich toont daarbij een warm begrip voor innerlijke conflicten. Met het hartverscheurende slot als hoogtepunt.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.