Premium

Filmrecensie:Nijenhuis-kloon legt lat schaamteloos laag

Filmrecensie:Nijenhuis-kloon legt lat schaamteloos laag
Scène uit ’F*ck de liefde’.
© Foto PR

Als we goed hebben geturfd, zijn er sinds 2000 circa vijftig(!) Nederlandse liefdeskomedies gemaakt. Dat de vijver met origineel bronmateriaal inmiddels wel is leeggevist, bewijst de treurigstemmende romkom ’F*ck de liefde’.

„Liefde is één groot spel waar iedereen zijn eigen regels voor verzint”, zegt de overbekende voice-over op de klanken van een zomers deuntje aan het begin van de film. En zo weten we binnen een minuut al precies waar dit zwijmelwerkje ongeveer naartoe zal sukkelen.

Gevolgd worden zes tamelijk ongelukkige dertigers die ieder op hun eigen manier worstelen met het huwelijk, de relatie of hun single-status.

Voor het optuigen van alle amoureuze intriges hebben de regisseurs Lodewijk van Lelyveld en Appie Boudellah goed naar het oeuvre van romkom-koning Johan Nijenhuis gekeken. Een exotische locatie (Curaçao): check! Enkele mooie (soap-)koppies (Bo Maerten, Victoria Koblenko, Yolanthe Cabau): check! Wat slimme subsponsoring (een touroperator): check!

Zo is ’F*ck de liefde’ een ongeïnspireerde Nijenhuis-kloon geworden die het niveau van een schooltoneelstuk nauwelijks ontstijgt. Chemie ontbreekt, de dialogen zijn beschamend en de pijnlijk onleuke grappen missen doel.

„Auw, mijn piepie” jammert een jongetje nadat hij een Viagra-pil voor een snoepje heeft aangezien. U leest, ’F*ck de liefde’ legt de lat schaamteloos laag.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.