Premium

Volop allure en hoge kwaliteit

1/2

Een restaurant dat plotseling verandert van naam en uitstraling. Is dat een goed idee?

Het was in een week gepiept, de hele herinrichting en de nieuwe naam voor het voormalige restaurant Lakes, in het fraaie Dudokpand aan het Hilversums Kanaal. Nou sloeg de naam Lakes ook eigenlijk nergens op en had het restaurant door de Michelinster die het ooit had een wat chique imago.

We neuzen even rond op het terras van Dudocks, onder oude bomen en aan het water, dat er nog altijd stijlvol en aantrekkelijk uitziet, jammer dat het daar vanavond toch te koud voor is. Je kunt er nu met een bootje aanleggen.

Bij binnenkomst blijkt dat de gastvrijheid is gebleven. Meteen komt iemand op ons af om onze jassen aan te nemen. Of we eerst nog iets willen drinken in de loungeruimte? Wij geven de voorkeur aan de ronde en lichte restaurantruimte, waar de zon nog net op de tafels valt en kiezen een plekje aan het raam. Voor mijn handtas wordt speciaal een krukje neergezet. Van stadsarchitect Dudok is in het interieur van het pand niets meer terug te vinden, behalve dan het mooie oude visgraatparket en ook de deurkrukken en tegels in de toiletten.

Of we water op tafel willen? Plat of bruisend? Tuurlijk. We krijgen een flesje ’plat’ O-Original water, dat we voor 3,50 euro terugvinden op de rekening. Dan de wijn. We drinken graag rood, en op de vraag welke onze voorkeur heeft hebben we een verschillend antwoord: merlot en malbec. Kan natuurlijk allemaal, het restaurant heeft 125 soorten wijn op voorraad.

Geen muizenhapjes

Het restaurant heeft dan geen Michelinster meer, het heeft nog altijd allure.

Kijk alleen al naar de buitengewoon vriendelijke en deskundige bediening, de vele wijnen op de kaart, de bijzondere gerechten die worden geserveerd op prachtig opgemaakte borden. Geen liflafferige muizenhapjes, wel culinaire verwennerij.

Het witte tafellinnen is vervangen door een mooi linnen servet, de gasten zijn misschien wat minder chique, het restaurant richt zich duidelijk nog wel op het betere segment van de markt.

Altijd fijn verrast te worden met een amuse zoals deze: een wontonbakje met daarin een bloemkoolcrème met daarop een snipper Amsterdamse ui en mosterdbolletjes. Heerlijk.

Saus van macadamia

Mijn voorgerecht, geroosterde tartaar met augurk, verse kappertjes en verse cress (18 euro) is een plaatje op het bord, ook door de gefrituurde softshell crab er bovenop. Net zo lekker als het eruit ziet. Mijn tafelgenoot zit te smullen van Ibericofingers met spinazie, een saus van macadamianoten en schuim van citroengras (15 euro).

Ook de hoofdgerechten, twee bereidingen van Wagyu (exclusief Japans rundvlees) met zoete aardappel (25 euro) en de ’catch of the day’ heilbot met champagneboter en schuim van kreeft (27,50 euro) zijn, met smakelijke groente erbij, een lust voor het oog en de smaakzin. Zelfgemaakte frites met mayonaise erbij (4,50 euro) is misschien wat ordinair, maar we houden er zo van en ze zijn uitstekend goudgeel en smakelijk.

Het duurt wonderlijk lang voordat we onze desserts krijgen. Even vragen we ons zelfs af of ze ons vergeten zijn, maar dat is dan ook meteen het enige puntje van kritiek. Want ook het dessert is overheerlijk: een tartelette met lemoncurd, braam en yoghurt in een stevig koekbakje en een lauwwarm chocoladetaartje, waarvan de kern nog vloeibaar is, met peer (allebei 10 euro).

Imago

Een ding hadden we echter over het hoofd gezien. We hadden qua prijs natuurlijk veel beter een verrassingsmenu kunnen kiezen, dat van drie- tot zes gangen, van 36 tot 69 euro kost. Met onze zelfgekozen drie gangen zijn we wel heel wat duurder uit. Soms wil je je ook niet laten verrassen, maar daardoor rekenen we voor onze drie gangen gemiddeld zestig euro per persoon af.

Wat ons betreft is Dudockx als restaurant het imago van prijzig nog niet kwijt, maar eet je er nog altijd wel met culinaire kwaliteit.

Menu

Geroosterde kalfstaartaar

Catch of the day: heilbot

Chocoladetaart

Beoordeling

8,5

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.