Schiphol heeft wereldprimeur met volautomatische dubbele aviobrug [video]

KLM-directeur Rene de Groot en Schiphol-directeur Dick Benschop zetten de volautomatische bruggen in werking.
© foto frans van den berg
Schiphol

Het is een wereldprimeur voor Schiphol. Een dubbele aviobrug die zichzelf automatisch binnen een minuut aan het vliegtuig koppelt. Passagiers kunnen zo sneller van boord.

Dinsdagmiddag werd het systeem officieel in werking gesteld na ruim drie jaar van ontwikkeling. Tot eind december wordt dagelijks in de praktijk getest waarna het de bedoeling is gefaseerd alle 133 bruggen op de luchthaven aan te passen.

Een leek zal het verschil met de huidige bruggen niet zien. Maar aan de voorzijde zijn twee camera’s gemonteerd, sensoren en een anti-botsingssysteem. De werking is verbluffend. De operator hoeft niet meer met een joystick de brug op en neer te bewegen en naar voren te schuiven. Dat doet de computer nu en wel binnen één minuut. Vandaag 52 seconden.

Schade

„Een gegarandeerde aansluittijd van minder dan een minuut is voor ons erg belangrijk. We zijn de laatste jaren al bezig om de aankomst- en vertrektijden in te korten, zodat een toestel meer kan vliegen en passagiers hun aansluitende vlucht halen”, legt operationeel directeur René de Groot van KLM uit.

„Het levert ook minder schade op. Wanneer een aviobrug, bagagewagen of cateringvrachtwagen tegen het toestel botst en schade maakt, duurt een reparatie soms weken. Dat komt omdat de vliegtuigen steeds meer uit composieten bestaan.”

Voor Schiphol en de maatschappijen is tevens de passagiersbeleving van groot belang. „Wanneer een vliegtuig is aangekomen gaat iedereen staan, pakt de handbagage en staat te dringen. Dan lijkt het soms uren te duren voor de deur open gaat”, is de ervaring van Mirjam de Boer van Schiphol.

Uit een analyse van 51.000 aankomsten was gebleken dat het in 67 procent van de gevallen langer dan een minuut duurde voor de ’slurf’ aan het toestel zat. In twintig procent van de aankomsten langer dan twee minuten en af en toe langer dan drie minuten. Soms schoot het systeem door onervaren medewerkers in een blokkade, waardoor er eerst een technicus moest komen.

Sneller

De automatische brug is ontwikkeld door Schiphol in samenwerking met het Nederlandse hightech bedrijf Sioux-CCM, de Chinese bruggenleverancier CIMC-Tianda en KLM. Er is een programma gemaakt waarbij de camera bij ieder toestel de deur kan vinden en onder iedere weersomstandigheid.

Bij de Boeing 777 die deze dag aan de gate staat, zijn dat twee bruggen: een voor de voordeur en een voor achter. Met een dubbele brug zijn de vele passagiers ook sneller van boord.

„Bij de kleinere 737 zetten we af en toe ook een gewone trap in bij de achterdeur. Passagiers moeten die af, over het platform lopen en weer een trap op, net als bij Easyjet. Maar ze waarderen het wel, omdat ze eerder uit het toestel zijn”, heeft de KLM-directeur gemerkt.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen