Premium

Vissers willen acties na stoppen pulsvissen: compensatie in Miljoenennota valt ze zwaar tegen

Vissers willen acties na stoppen pulsvissen: compensatie in Miljoenennota valt ze zwaar tegen
De pulskotter DH4 in de haven van Den Helder.
© ANP
Den Haag

De in de Miljoenennota toegezegde vijf miljoen euro als compensatie voor de schade door het Europese pulsvisverbod valt de beroepsvissers zwaar tegen. Johan Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond zegt: „Den Haag maakt hiermee de toekomst niet minder onzeker. Er moeten structurele oplossingen komen.”

„Omdat het milieuvriendelijke pulsvissen door de EU wordt verboden, moeten onze vissers op zee weer 70 procent meer brandstof verstoken. Dat komt per schip neer op gemiddeld 35.000 liter extra per week. Slecht voor het milieu en de portemonnee.”

Er zijn meer bedreigingen. Zoals het groeiend aantal windmolenparken in de Noordzee. En de Brexit, die de Engelse visgronden voor de Nederlanders straks tot verboden gebieden kan maken.

„Milieuclubs hebben ook nog voor elkaar gekregen dat voor ieder windmolenpark een even groot watergebied ter compensatie wordt afgeschermd, zodat we straks op een postzegel moeten vissen”, zegt Arie de Visser uit Den Oever. „De vraag wordt: wie gaat dat overleven?”

„De vissers zijn murw gebeukt door alle politieke gedoe, maar genoeg is genoeg”, vindt Nooitgedagt.

„Als er niet snel oplossingen komen, verwacht ik harde acties. De vissers worden wanhopig. Zeggen: wat doen wij fout om zo te worden gestraft?” Nu komt er nog een extreme prijsstijging van ruwe olie bij. „Als die wordt doorberekend in de dieselolieprijzen liggen de muizen hier dood voor de kast”, zegt Nooitgedagt.

Hij vroeg vorig jaar aan de Tweede Kamer steun in de strijd tegen de explosieve groei van windmolenparken in de Noordzee.

„Zelfs bij de SGP – vaak aan onze kant – zeiden ze: ’Sorry, we kunnen niks voor jullie doen’. Later stuurden we een noodkreet naar premier Rutte over de Europese aversie tegen pulsvissen: ’Help, we worden pootje gelicht door de Fransen’. Rutte heeft ons laten stikken. Heeft niet eens gereageerd.”

Het lijkt voor de beroepsvissers letterlijk vechten tegen windmolens. Nooitgedagt: „We zijn als het om innovatie en milieubewustheid gaat onbetwist nummer één van de wereld, maar daarvoor beloond worden? Integendeel.”

Minder vervuiling

Vissersschepen verstoken per werkweek tussen de 30.000 en de 50.000 liter dieselolie. De Urker familiebedrijven Romkes en Kramer hebben, door het gezamenlijk inzetten van het ultramoderne schip MDV 1 in combinatie met pulsvissen, dat verbruik teruggebracht naar 8000 liter.

Hendrik Romkes, visser annex manager, zegt met biobrandstof zelfs honderd procent CO2-neutraal te kunnen varen. „We hebben daarmee al testen gedaan waarop onze motoren goed reageerden. Maar biobrandstof kost wekelijks 2400 euro per schip meer. Subsidie krijgen we er niet voor.” Dus blijven de vissersfamilies bij fossiele brandstof en stoten CO2 uit. Op zee stuiten de schepen vervolgens op de windmolenparken die, soms met veel subsidie, voor minder CO2-uitstoot moeten zorgen.

Nooitgedagt: „Pulsvissen is een zegen voor het klimaat, maar werd door de Europese Unie getorpedeerd, omdat de Fransen deze ontwikkeling hebben gemist. De vangst van onze vissers is op de kade van Boulogne met dieselolie overgoten, de banden van onze busjes zijn lek gestoken.”

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen