Premium

Lekkage wordt na jaar hersteld

Lekkage wordt na jaar hersteld
© Illustratie 123RF

Al sinds vorig jaar september lekt het dak van de huurwoning van het echtpaar Burggraaf. Inmiddels is de schade zo groot dat de keuken moet worden vervangen. Maar dat laat heel lang op zich wachten.

„We wonen al 23 jaar in dit huis, hebben de huur altijd keurig betaald en dan dit. Na de melding van de schade zijn er in de loop van de tijd allerlei mensen geweest, maar het heeft nog niet tot actie geleid. De huurcommissie is ingeschakeld, het juridisch loket, maar de keuken lekt nog steeds. Ik ben er helemaal klaar mee. Ik ben net een veertje dat steeds verder opgewonden is. Er hoeft maar dit te gebeuren of ik ga ze te lijf.” Kortom: de relatie tussen Pré Wonen en de ingeschakelde aannemer en de heer Burggraaf is heel slecht. Hij heeft het gevoel dat de verhuurder hem en zijn vrouw weg willen hebben.

Geen oplossing

Dat is absoluut niet het geval, zegt Annemarie Bijnsdorp van Pré Wonen, die we de kwestie voorleggen, inclusief de gemoedstoestand van de heer Burggraaf. Ze erkent dat het een lastige situatie is. „Na de eerste melding is de dakgoot leeggehaald, in de veronderstelling dat de lekkage daar vandaan kwam. Maar dat bleek niet de oplossing. Vervolgens is er van alles gebeurd en is de huurcommissie ingeschakeld en is ons de toegang tot de woning ontzegd. Dus wij konden ook niet verder, terwijl we dat wel wilden.”

Maar daar komt verandering in. Binnen een week na ons verzoek zitten de partijen om tafel. Een teamleider en opzichter van de verhuurder en de heer en mevrouw Burggraaf en hun dochter. In dat gesprek worden gelijk knopen doorgehakt. Eerst wordt de lekkage opgelost en als het binnen droog blijft, wordt voor 1 december de keuken vernieuwd en ook nog wat kleine zaken in de douche hersteld. Burggraaf zet de procedure stop bij de huurcommissie. Pré Wonen houdt toezicht op de uitvoer. Bijnsdorp: „Fijn dat het contact weer hersteld is. We gaan intern en met de aannemer nog bespreken wat er in deze zaak beter had gemoeten.”

De heer Burggraaf is ook blij. „Het heeft geholpen. En ik heb ook nog vergoeding voor de gordijnen gekregen. Ja, ik ben een rare dus ik heb er gewoon om gevraagd. En dat allemaal na één telefoontje naar de krant.”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.