Premium

Castricummer Hans Spaan verlaat GP wegens vertrouwensbreuk met motorcoureur Bo Bendsneyder: ’Ik ben er klaar mee’

Castricummer Hans Spaan verlaat GP wegens vertrouwensbreuk met motorcoureur Bo Bendsneyder: ’Ik ben er klaar mee’
Hans Spaan: „Natuurlijk doet het pijn om er na 38 jaar mee te stoppen.’’
© Archieffoto Martin MOOIJ
Castricum

Hans Spaan is opgestapt bij NTS RW Racing GP, waar hij naast teameigenaar Roelof Waninge en teammanager Jarno Janssen één van de boegbeelden vormde.

De 60-jarige Castricummer, die dit jaar nog in de schijnwerpers stond vanwege zijn TT-zege dertig jaar geleden, zet daarmee een punt achter een 38-jarige loopbaan in de Grand Prixwereld. Sinds 2011 was hij technisch manager bij het Nederlandse Moto2-team en de ’crew chief’ van coureur Bo Bendsneyder. Spaan was al afwezig tijdens de laatste race in Misano, waar de Italiaan Simone Corsi inmiddels de ontslagen coureur Steven Odendaal was komen vervangen.

Waarom zo’n ingrijpende beslissing?

„Omdat ik het vertrouwen in het presteren van Bendsneyder ben verloren. Ik zag dat het niet goed zou komen met hem. Hijzelf vindt van wel, maar dan wilde hij niet meer met mij werken omdat hij totaal geen vertrouwen in mij heeft. Dat heeft hij overigens nooit zelf tegen mij uitgesproken. Ik hoorde dat allemaal achteraf, alsof je een mes in je rug krijgt gestoken. Toen heb ik gezegd: ’Als ik voor hem het probleem ben, dan stel ik voor van crew chiefs te wisselen.’ Bo zou dan met de Italiaan Fabrizio Manciucca werken en ik met Corsi. Maar in Misano moest ik van Janssen voor één keertje nog voor Bo werken, omdat Fabrizio nog eenmaal met zijn landgenoot wilde werken. Hij wilde proberen hem bij de eerste tien te krijgen. Maar hoe moet je samenwerken met iemand die geen vertrouwen in je heeft? Dat werkt niet en dan is het zinloos om in Misano rond te hangen.”

Heeft je besluit je pijn gedaan?

„Natuurlijk doet het pijn om er na 38 jaar mee te stoppen. Toch ben ik blij dat ik deze beslissing heb genomen. Het zou zeker in de resterende wedstrijden van het seizoen zwaar zijn geworden als je elkaar niet meer recht in de ogen kunt kijken. Ik ben er klaar mee. Je leert door deze ervaring wel de mensen kennen. Alle monteurs belden mij, vroegen waarom ik niet naar Misano ben gekomen. Maar van het bestuur of zo heb ik niets vernomen... Ze hadden mij op zijn minst even kunnen bellen, om mijn kant van het verhaal te horen in plaats van anderen. Dan hadden zij mij gelijk kunnen geven. Dit valt me tegen. Je hoeft geen vrienden te zijn, maar je hebt door de jaren heen toch een bepaalde band met elkaar opgebouwd.”

Waarom is Bendsneyder onder jouw leiding niet beter gaan presteren?

„Het gevoel had ik al langer, maar vooral de laatste twee wedstrijden zag ik dat het een moeilijk verhaal zou worden. Er zit bij hem totaal geen progressie in. Als we aan een IRTA-test meedoen, gaat het hartstikke goed. Ik had er echt vertrouwen in dat Bo bij de eerste tien zou gaan rijden, maar in zo’n test gaat het nergens over. Daar rijd je een snelle ronde en start je niet met 36 man tegelijk. Het grootste probleem voor Bo zit in hemzelf. Dat is voor mij heel duidelijk. Het zit ’m bij hem tussen de oren. Hij is in de eerste ronden van een race gewoon bang en juist dan móét je er voor gaan. Als je zoals in Brno als achtste gekwalificeerd staat en al na de eerste bocht negentiende ligt, waar ben je dan mee bezig? Dat zegt iedereen binnen het team, behalve als hij er bij staat.”

Er valt jou helemaal niets te verwijten?

„Ik heb mijn best gedaan voor hem, tot het laatst toe. Ik ben crew chief en dat klinkt duur, maar dat is maar een titel. De (Triumph)-motoren zijn verzegeld en daar mag je niks aan doen. Dan hebben we een bandenman, iemand voor de vering en een data-analist. Die hebben allen hun eigen job. In feite doe ik niks meer dan een plan maken voor het weekeinde, zoals de bandenstrategie en het uitrekenen van de benzine om zo licht mogelijk te zijn. Dan kan iedereen wel tegen Bo zeggen dat het niet aan hem ligt maar aan die kale, maar een rijder moet zelf ook inzien waar hij zich moet verbeteren. Als je als coureur achtste op de grid staat, dan heb je best wel een goede begeleiding gehad. Anders sta je daar niet. Maar in de wedstrijd moet hij het alleen doen en zit er niemand bij hem achterop. Ik in elk geval niet.”

Bendsneyder werkt nu samen met een mental coach.

„Als je mentaal niet sterk bent, heb je wel iemand nodig, ja. Ik hoop voor hem dat zo’n coach hem kan helpen. Hij heeft ooit een rijderscoach gehad met Alex de Angelis en die is echt niet de eerste de beste. Alex heeft heel veel ervaring en reed zelf toch heel lang op een heel hoog niveau. Bo vond dat hij van hem niks kon leren. Níks leren? Van hem kon hij alles leren en aannemen. Ik denk dat zijn toekomst heel moeilijk wordt. Hij denkt zelf dat het wel goed komt en ik hoop dat hij gelijk krijgt, want anders staat hij volgend jaar niet meer aan de start.’’

Meer nieuws uit Sport Alkmaar

Meest gelezen