Premium

Politiek Hoorn positief over plan voor gebied rond station

Politiek Hoorn positief over plan voor gebied rond station
Het openbaar-vervoersknooppunt is het hart van de Poort van Hoorn.
© Foto Cyclomedia
Hoorn

Politiek Hoorn is zeer positief over de uitgangspunten voor de gebiedsontwikkeling van de Poort van Hoorn, het gebied aan weerszijden van het NS-station. ’Gigantisch goede stap’ (VVD), ’enthousiast’ (GroenLinks), ’tevreden’ (Hoorn Lokaal), ’eindelijk stappen’ (HOP), en ’enorme kwaliteitsslag’ (D66) klonk het dinsdagavond in de commissie.

Moedig voorwaarts dus. Als de gemeenteraad volgende week over de uitgangspunten beslist, volgt een voorstel waarin het over de kosten gaat. Vervolgens komt daar een samenwerkingsovereenkomst met NS, Prorail en de provincie Noord-Holland uit.

Details, daar is het gemeentebestuur nog lang niet aan toe. Roger Tonnaer van Fractie Tonnaer vatte de essentie bondig samen: ,,We nemen geen beslissingen. Dit stuk vertelt waar we in de toekomst beslissingen over gaan nemen.’’

Wethouder Samir Bashara zegde alvast toe dat de raad een overzicht krijgt van alle deelprojecten, zoals wonen en parkeren, met de momenten van discussie en besluitvorming.

Woningbouw is een essentieel onderdeel. Minimaal 1000 woningen in het totale plangebied, staat in de uitgangspunten. Wat VVD betreft mogen het er ook meer worden. Ook PvdA en Sociaal Hoorn hameren op woningbouw: Jeroen van der Veer (SoHo),,Niet kijken, maar doen!’’ D66 wil desnoods vanaf het midden van het Pelmolenpad richting westen wel wat hoger bouwen.

Roger Tonnaer wil nog deze raadsperiode een eerste paal voor woningbouw op Pelmolenpad en Prismalocatie. Robert Vinkenborg (HOP) drong er op aan snel aanspraak te maken op een deel van de 2 miljard die het Rijk wil uittrekken voor stimulering van woningbouw (wat Bashara graag gaat uitzoeken). HOP ziet kansen voor modulaire woningbouw (prefab, stapelbaar, snel) voor jongeren in het stationsgebied. Bashara zei dat er alle ruimte is om meer woningen te bouwen, hoger, of bepaalde types. ,,U mag het zeggen.’’

In de bespreking dook dinsdag ook de Carbasiustunnel weer op, de ooit geplande en geschrapte ontsluiting van de binnenstad - onder het spoor door - tussen Dampten en Weel. Politiek zéér omstreden. In de uitgangspunten staat dat ’voor een gelijkvloerse of verdiepte ontsluiting’ ruimte wordt vrijgehouden, voor het geval een toekomstig stadsbestuur het ooit alsnog wil, maar sommige fracties willen daar toch binnenkort al een discussie over. ,,Die moeten we nu voeren, wat de uitkomst ook is. Goede bereikbaarheid is essentieel’’, zei Dick Bennis (CDA).

Hoorn Lokaal vreest dat het later alsnog benutten van de hiervoor vrijgehouden ruimte problemen zal geven bij bewoners van de huizen die er dan staan, maar volgens wethouder Bashara is de woningbouw zo te plannen dat dit kan. Bashara gaf aan dat de discussie nu niet gevoerd hoeft te worden, maar liet niet onvermeld dat een ongelijkvloerse kruising zo duur is, dat die de hele planontwikkeling in de weg kan staan.

Gevoelig ligt voorts de vraag of hier een nieuw stadhuis komt. Daarover moet de raad nog beslissen. Het ligt zo gevoelig dat zelfs de term Huis van de Stad (voor ’relevante maatschappelijke functies’ zoals een bibliotheek) in de bespreking werd vermeden.

Wordt vervolgd.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen