Premium

Lezers, bezorgers en adverteerders van failliet verklaarde BDU-weekbladen: ’Dat krantje is gewoon heilig, hier zijn gewoon geen woorden voor’

Lezers, bezorgers en adverteerders van failliet verklaarde BDU-weekbladen: ’Dat krantje is gewoon heilig, hier zijn gewoon geen woorden voor’
De 91-jarige heer Siem van der Boom: ,,Doodzonde dat het stopt.’’
© Foto HMC/Richard Zut
Schagen

De huis-aan-huisbladen in de Kop van Noord-Holland verdwijnen na het faillissement van BDUmedia BV. Trouwe lezers én adverteerders reageren geschokt, maar soms ook met enig begrip, op het nieuws dat hun vertrouwde weekblad na vele tientallen jaren plots ophoudt te bestaan.

De met zijn rollator over de Markt kuierende heer Siem van der Boom (91) uit Schagen: ,,Ik woon hier sinds 1948 en heb het Schager Weekblad elke week gelezen tot het vanwege mijn zicht niet meer kon.’’ Hij noemt het ’doodzonde’ dat het weekblad nu ter ziele gaat. ,,Velen gaan misgrijpen, maar aan de andere kant snap ik het wel. Als je te weinig inkomsten hebt, dan houdt het een keer op. Zo gaat het overal in het bedrijfsleven.’’

Vreselijk

Ook Gretha Bakker uit Hippolytushoef en Tine Scheltus uit De Haukes betreuren het einde van hun krant. Scheltus: „Vreselijk. Het is toch een gemis. Vroeger woonde ik in Breezand en kreeg ik de Polderbode, toen ik hiernaartoe kwam de Wieringer Courant. Het is toch je plaatselijke nieuws, maar dat komt vanaf nu niet meer.” „Ja, ik zei vanmorgen nog: Piet, verrek, geen Wieringer”, antwoordt Bakker. „Het is jammer. In de ochtend is het toch altijd ontbijtje, koffie en een krant. Het is het eerste wat je doet. Dan blader ik altijd eerst naar de rouwberichten, dat doe je toch op onze leeftijd”, lacht ze. „En nog even de puzzel maken. Voor je aan de gang bent, is het zo elf uur.”

Ook de 13-jarige Nikita is teleurgesteld door het nieuws, vertelt moeder Jacqueline van den Berg uit Anna Paulowna. Al tijden brengt haar gezin met een oude kinderwagen de CTR Holland Kroon rond in het ’eigen wijkie’. „Mijn oudste zoon begon met het rondbrengen van de Polderbode toen hij 13 was, hij is nu 25. Daarna nam zijn broertje het over, daarna ik, zodat mijn dochter het kon doen wanneer ze dertien was. Dat is ze dus in oktober. Ze verheugde zich er echt op en had in de zomervakantie al geoefend. Kinderen lopen nu hun eerste zakcentje mis, want voor een baan in de supermarkt zijn ze nog te jong.”

Van den Berg is ervan overtuigd dat de lezers de krant gaan missen. „Dat krantje is heilig, vooral bij de oudere mensen. Dat merk je wel met kerst, wanneer je langsgaat met een kerstwens: je krijgt altijd best wel wat. Wanneer je folders rondbrengt is dat wel anders.” Maar ook die kerstwinst lijkt dit jaar verloren te gaan. „Van de bezorgdienst zelf hebben we nog geen bericht gehad.”

Icoon

Trouwe adverteerders zijn er ook. Zoals Juwelier Kroone aan de Gedempte Gracht wiens advertentie afgelopen week nog op de voorpagina prijkte. Pascal Kroone: ,,Hier zijn geen woorden voor. Vreselijk. Wij adverteren ons leven lang al in het Schager Weekblad. Mijn vader Simon was dik bevriend met de oprichter, Hans van Ketel. Dit komt hard aan. Ik had vorige week nog weer advertenties voor de volgende vier weken afgesloten.’’

Jan Groot van het 90 jaar oude bedrijf Jan Groot Elektro aan de Laan: ,,De afgelopen jaren adverteerden we er niet zo heel vaak meer in. Maar tientallen jaren lang was dat wel zo. Ik heb te doen met de mensen die er werken. Het Schager Weekblad is toch een icoon. Niet weg te denken.’’

Bjorn Scholten van Slagerij & Worstmakerij Konijn uit de Helderse Marsdiepstraat adverteert al veertig jaar in het Helders Weekblad. ,,Omdat onze klanten dat van ons verwachten. We doen ook veel via Facebook, maar veel mensen houden toch graag zo’n krant in hun handen. Heel jammer dus.’’

Gerrit en Corry Schuijt: ,,Wij zijn 47 jaar getrouwd en pluizen het Helders Weekblad altijd helemaal door. Vanwege de gezellige stukjes, die krant hoorde er gewoon bij.’’

Meer nieuws uit Schagen e.o.

Meest gelezen