Premium

Hoger aanvliegen naar Schiphol na herindeling van het luchtruim

Hoger aanvliegen naar Schiphol na herindeling van het luchtruim
De vele aan- en uitvliegroutes naar Schiphol.
Schiphol

Vanaf grotere hoogte aanvliegen naar de landingsbanen van Schiphol. Geen toestellen meer die een kwartier te vroeg aankomen waardoor een tweede landingsbaan moet worden ingezet.

Het zijn enkele concrete zaken die met de herindeling van het Nederlandse luchtruim kunnen worden doorgevoerd. „Het wordt een mega-operatie, die we stap voor stap gaan uitvoeren de komende jaren. Je moet het vergelijken met het een kwartslag draaien van alle snelwegen in Nederland. Die sluiten dan opeens niet meer aan op de snelwegen in de buurlanden. Ook in de lucht moeten de snelwegen blijven aansluiten op die van de Belgen, Duitsers en Britten. Met hen praten we daarover dus ook”, legt Michiel van Dorst, directeur van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) uit.

De noodzaak tot een herindeling van het luchtruim is er langer. Het is steeds drukker geworden in de lucht en dat gaat nog wel even door. Ook regionale luchthavens als Rotterdam, Eindhoven en straks wellicht Lelystad moeten daarin worden gevlochten. Juist vanwege het kruisend verkeer met Schiphol, zouden vliegtuigen vanaf Lelystad lange tijd laag moeten vliegen.

Dat leidde tot een storm van protest uit het oosten van het land, de Veluwe en de kop van Noord-Holland. Inmiddels is afgesproken dat in de winter van 2021-2022 de vliegtuigen na de start meteen al zoveel mogelijk klimmen.

JSF

Een ander probleem is dat het luchtruim ook wordt gedeeld met Defensie. Die heeft in het zuiden en noorden van het land grote gebieden waar wordt geoefend met straaljagers en helikopters en waar de marine op zee kan schieten. „We krijgen nu de JSF als nieuwe straaljager en ook met meer toestellen dan eerst was voorzien. Daarvoor is meer militair luchtruim nodig. Als je kijkt waar de meeste commerciële routes heen gaan, dan is het logisch dat het militaire gebied in het noorden komt”, verklaart Van Dorst.

Zijn organisatie heeft tegenwoordig ook de luchtverkeersleiders van het militaire luchtruim op de werkvloer. „We gaan steeds meer samenwerken. Wanneer de straaljagers niet oefenen, is het makkelijker om dat luchtruim tijdelijk open te stellen voor Schipholverkeer”, ziet Van Dorst als voordeel. KLM ziet het liefst dat er maximaal één militair oefengebied is en dus niet ook in het zuiden. Dat maakt het mogelijk om meer in een rechte lijn naar het zuiden te vliegen. Een besluit daarover moet de politiek nemen.

Bij de herindeling van het luchtruim wordt het wel mogelijk om meer aan- en uitvliegroutes te ontwerpen die grote stedelijke gebieden vermijden. Wanneer piloten zich beter houden aan de opgegeven aankomsttijd, kunnen de Polderbaan en Kaagbaan maximaal worden benut en hoeft minder vaak een extra baan te worden ingezet.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen