Premium

Provincie test alvast haar sneeuwschuivers

Provincie test alvast haar sneeuwschuivers
In Middenbeemster wordt tijdens de Vlootschouw droog geoefend met de provinciale sneeuwschuivers.
© Foto’s Erik Rietman
Middenbeemster

Wanneer de temperatuur het nulpunt nadert, begint voor de ’gladheidsbestrijders’ van de provincie het seizoen. Voor dag en dauw gaan ze de deur uit om ervoor te zorgen dat de wegen in Noord-Holland begaanbaar zijn. Michel Hofland: „Een beetje meer waardering zou wenselijk zijn.”

„Dat kost inderdaad een flinke klap geld”, glimlacht Michel Hofland met gevoel voor understatement. Hij doelt hiermee op wat er zou gebeuren als Nederland een dagje vast zou lopen vanwege gladheid. „Daarom staan wij als medewerkers van de provincie Noord-Holland voor doorstroming en beschikbaarheid van de wegen. Gladheidsbestrijding is hier een heel groot onderdeel van.”

Hofland (50) is senior technisch medewerker bij de provincie Noord-Holland. In die hoedanigheid houdt hij zich bezig met de gladheidsbestrijding van de hele provincie. „Vandaag (gisteren, red.) staat de zogenaamde Vlootschouw op het programma. Tijdens deze schouw wordt het strooien en sneeuwschuiven ’droog’ geoefend. Hierbij wordt al het materieel gecontroleerd en de chauffeurs van alles op de hoogte gebracht. Dit jaar is het steunpunt Middenbeemster samengevoegd met het steunpunt het Schouw.”

Voor Hofland en zijn collega’s loopt het strooiseizoen van 1 november tot en met 31 maart. „In een gemiddeld seizoen gebruiken we ongeveer 3500 ton strooizout. We kennen twee verschillende uitrukmomenten. Dat zijn de preventieve acties of curatieve acties. De eerste doen we voor het glad wordt. Dat doen we altijd.’’

,,De curatieve acties voeren we uit bij sneeuwval. Tijdens een preventieve actie gaan er vanaf deze post vier grote strooiers de deur uit. Dit zijn de zogeheten hoofdrijbaanstrooiers en vier fietspadstrooiers. Bij sneeuw komen daar nog vier grote strooiers bij met een extra ploeg. Provinciebreed gaan er zelfs 70 auto’s de weg op. We kunnen het ons simpelweg niet veroorloven dat de wegen vast komen te staan.”

Er zijn volgens de strooideskundige een hoop misverstanden omtrent de gladheid en het strooien. Ook heeft hij nog een aantal tips - ’noem het verzoeken’ - voor de weggebruikers. „Mensen denken vaak dat als er gestrooid is, het automatisch niet glad is. Dat klopt niet. Het kan altijd glad zijn. Daarom verzoeken we de mensen altijd voorzichtig te zijn. Ga wanneer het glad is alleen de deur uit als het echt moet en minder vooral de snelheid.”

Hoewel het werk dat de gladheidsbestrijding doet ontzettend belangrijk is voor ons land krijgen de medewerkers lang niet altijd de waardering die ze verdienen. „Ze staan niet in de rij met bosjes bloemen of chocolade inderdaad”, lacht Hofland. „Het zou wel mooi zijn als er wat meer waardering komt. Zeker voor de chauffeurs. Iedereen heeft tegenwoordig haast en we rijden al snel ’in de weg’. Ik hoop dat mensen - sommigen dan - ook eens nadenken over wat er zou gebeuren als we er niet zouden zijn.”

Meer nieuws uit Waterland

Meest gelezen