Premium

Open Monumentendag: Restauratie goudleerbehang Enkhuizen is kwestie van lange adem

Open Monumentendag: Restauratie goudleerbehang Enkhuizen is kwestie van lange adem
Restaurateur Martine Posthuma de Boer wijst Carla Moonen, Carly Misset (midden) en Pieter Vos op de slechte plekken aan de achterkant van het goudleerbehang.
© Foto Theo Groot
Enkhuizen

Het goudleerbehang is voorlopig nog niet terug in de regentenkamer en in de regentessenkamer in het voormalige weeshuis van Enkhuizen. De komende tijd wordt een deel van de tweehonderd vellen kalfsleder als pilot-project voorzichtig schoongemaakt: eerst droog, dan met een gel. Aangezien dat al een arbeidsintensief karwei is, is de restauratie met ook reparatie van gaten, scheuren en barsten een kostbare zaak.

Restaurateur Martine Posthuma de Boer heeft het behang uit het Enkhuizer weeshuis in haar atelier in Amsterdam. Voor de Open Monumentendagen is ze met collega-restaurateur Rachelle Keller naar de oorsprong gekomen en geven ze in de regentessenkamer een demonstratie en uitleg over het project.

Rachelle laat zien hoe met speciale sponsjes en tissue het vuil wordt verwijderd. Voorzichtig, want de vernis is zeer kwetsbaar. Op zaterdag en zondag wordt driemaal per dag een kleine lezing gegeven over het werk en er is een constante stroom van belangstellenden die van alles willen weten, maar ook met suggesties komen.

Gelooid

Martine vertelt dat de kalfshuiden met natuurlijke middelen werden gelooid en per stel bijna onzichtbaar aan elkaar gemaakt tot een lap van 100 bij 70 centimeter. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, kwam er geen flintertje goud aan te pas. Er werd bladzilver opgebracht met daar overheen goudvernis. Met een mal werd het reliëf er in geperst, wat daarna werd geschilderd.

Het goudleerbehang dat op zolder in twee kastjes werd teruggevonden, heeft eerst dienst gedaan in het oudere weeshuis dat dateerde uit 1739. Begin vorige eeuw werd er op dezelfde plek het nieuwe weeshuis gebouwd, waarbij elementen uit het oude werden gebruikt, waaronder de schouw in de regentessenkamer en het goudleerbehang, dat volgens experts zou zijn vervaardigd in Mechelen.

Er wordt nu nog onderzocht wat de beste manier is van restaureren. „Het is niet alleen het zoeken van de juiste techniek, maar ook van de financiering.” Vanuit de zaal wordt er ook meegedacht en mogelijke oplossingen aangedragen, bijvoorbeeld voor de toekomstige bevestiging van het behang.

Bijna onmogelijk

Groot probleem bij het schoonmaken, is de kwetsbaarheid van de eerste vernislaag. Er zijn later bij restauraties andere lagen opgebracht en het is bijna onmogelijk om die te verwijderen zonder de basislaag aan te tasten. Zo’n complete schoonmaak zal heel duur uitvallen. De nogal rigoureuze suggestie van een van de bezoekers om dan maar alle vernis te verwijderen en opnieuw op te brengen, zal uiteindelijk wel niet worden toegepast.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen