Premium

’Meedenkers’ komen met alternatief plan voor Zaanse Schans: transportbedrijf moet plaatsmaken voor parkeerplaats

1/2
Zaanstad

Om het rijden en parkeren bij de Zaanse Schans goed te regelen moet Veldhuizen Transport weg van de Diederik Sonoyweg. Dat is zelfs de noodzakelijke eerste stap.

Dat adviseren architect Henk Blijenburg en makelaar Wim van Velze, beiden al een tijdje met pensioen maar nog altijd actief. Zij hebben als ’meedenkers’ een verkeersplan gemaakt voor de Schans. De ruimte die het transportbedrijf nu inneemt, zien zij daarin als een parkeerplaats voor campers en bussen. Personenauto’s moeten in hun plan parkeren op het oostelijk veld van het sportpark. Liefst op het maaiveld, maar het kan ook in twee lagen.

Cacaobedrijf Jan Schoemaker willen de twee als het ware aan de geschiedenistoerist aanbieden als voorbeeld van overbrugging in de industrie.

Hemmes

Blijenburg en Van Velze laten het niet bij dat ene gemetselde gebouw als verruiming van het aanbod. Zij willen een hele historische omgeving creëren waarvan de Hemmes en de Poel deel uitmaken. In hun plan adopteren zij het idee van de Hemmes Groep voor molens en zien zij de Poel als thuishaven voor de bruine vloot. Zo ontstaat een ’historische lijn’ die het gebied boeiender maakt. Haaldersbroek moet in hun ogen gevrijwaard blijven van massatoerisme.

Voor het rijdend verkeer zien Blijenburg en Van Velze een tweede rotonde als oplossing. Die moet komen ter hoogte van het Michael College en het verkeer voor de verschillende bestemmingen scheiden.

Voor de financiering stellen zij voor om de kosten die gemaakt worden ten behoeve van de Zaanse Schans apart te berekenen. Dat deel van de investering zou niet voor rekening van de gemeenschap moeten komen. De Zaanse Schans zou dat zelf moeten betalen, bijvoorbeeld met een hoger parkeertarief.

Meer nieuws uit Zaanstreek

Meest gelezen