Premium

KLM ziet niets in vliegveld in zee: liever uitbreiding huidige terminals en betere bereikbaarheid Schiphol

KLM ziet niets in vliegveld in zee: liever uitbreiding huidige terminals en betere bereikbaarheid Schiphol
Pieter Elbers.
© Archief
Schiphol

Luchtvaartmaatschappij KLM is geen voorstander van Schiphol in zee. Topman Pieter Elbers beschouwt het plan als dromerij omdat er teveel praktische bezwaren aan de verplaatsing van de nationale luchthaven kleven.

„Ik zie niet hoe verplaatsing van Schiphol naar een eiland in zee zoden aan de dijk gaat zetten. Met slechts één of twee landingsbanen wordt het moeilijk om ons overstapnetwerk in stand te houden”, zegt Elbers, president-directeur van de luchtvaartmaatschappij die haar honderdjarig bestaan viert.

In de afgelopen weken pleitte werkgeversorganisatie VNO-NCW voor de aanleg van een luchthaven op zee, toen bekend werd dat het het kabinet op Prinsjesdag een investeringsfonds van 50 miljard euro wil aankondigen.

Woensdag zei minister Van Nieuwenhuizen op aandringen van de Tweede Kamer dat ze Schiphol in zee ’serieus gaat bestuderen’. Het idee daarvoor zingt al decennia rond.

Infrastructuur

Zonder KLM lijkt het ambitieuze project niet van de grond te zullen komen. KLM is de grootste gebruiker van Schiphol en zal de investeringen deels moeten ophoesten. De totale investeringskosten worden geraamd tussen de 10 miljard en 50 miljard euro.

„Schiphol heeft fantastische infrastructuur, met vijf landingsbanen en een goede bereikbaarheid via weg en spoor. Als we als land veel gaan investeren, laten we dan de bereikbaarheid van het huidige Schiphol nog beter maken. De terminals uitbreiden, het spoor uitbreiden en de Noord/Zuidlijn doortrekken. Ik geloof in praktische oplossingen.”

De KLM-topman vreest voor uitsluitend focus op de lange termijn, in plaats van het heden. Hij ziet meer in beter gebruik van de bestaande vijf vliegvelden, plus Lelystad Airport. Die laatste luchthaven is al klaar, maar kan momenteel niet geopend worden vanwege de stikstofproblematiek.

„Een concept van een luchthaven in zee, nog los van de operationele problemen zoals het zoute water, de wind, vogels en de windmolens, stuit nog op veel praktische uitdagingen. Investeer in een snelle verbinding tussen luchthaven Lelystad en Schiphol”, zegt Elbers.

De KLM-topman twijfelt niet aan de capaciteiten van de Nederlandse maritieme sector, zoals Van Oord en Boskalis. Maar volgens hem liggen andere luchthavens in zee relatief dicht bij de kust, zoals Osaka, of is sprake van een opgespoten landingsbaan vlak bij een stad of bestaande luchthaven.

Dat de gemeenten rond Schiphol huizen willen bouwen, snapt Elbers. Maar hij wijst erop dat er ook een grote logistieke uitdaging zit aan een luchthaven in zee. „Bovendien moeten we dan duizenden mensen verplaatsen om naar hun werk te gaan. We kunnen makkelijk dromen over iets dat er op zijn vroegst over twintig jaar is.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen