Premium

Nederlandse waterstofvinding moet snel worden opgeschaald

Nederlandse waterstofvinding moet snel worden opgeschaald
De nieuwe ’all Dutch’ elektrolyzer die in Petten werd onthuld bevindt zich in een container.
© Foto HMC
Petten

Het is niet de eerste electrolyzer en zeker niet de grootste, maar bij ECN part of TNO in Petten is wel de eerste ’all Dutch’ electrolyzer - bestemd voor de productie van waterstof - in gebruik genomen.

Waterstof heeft de toekomst, zo is de verwachting. Vrachtauto’s en auto’s kunnen erop rijden, het is een belangrijke grondstof voor de industrie en ook kan het worden gebruikt om woningen mee te verwarmen met behulp van waterstofgestookte CV-ketels.

Windmolens

Maar het zal nog wel even duren voordat er in grote hoeveelheden waterstof kan worden geproduceerd uit groene stroom die bijvoorbeeld opgewekt wordt door windmolens op zee. Hiervoor zijn onder meer electrolyzers nodig.

Een consortium bestaande uit drie Nederlandse partijen: TNO, Hydron Energy uit Noordwijkerhout en Frames Energy Systems uit Alphen aan den Rijn heeft nu een nieuw type elektrolyzer ontwikkeld. Met dit systeem worden de komende tijd tests uitgevoerd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er veel grotere electrolyzers worden ontwikkeld op basis van deze technologie.

1 gigawatt

,,Deze electrolyzer levert 50 kilowatt vermogen, maar we moeten naar 1 gigawatt toe’’, zegt Lennard van der Burg van TNO. Het belang van waterstof is volgens hem groot. Zeker om ervoor te zorgen dat de industrie veel minder CO2 uitstoot.’’

De nieuwe vinding werd gisteren gepresenteerd aan een internationaal gezelschap. Volgens Frans van Berkel van ECN part of TNO is de hulp van het bedrijfsleven noodzakelijk om electrolyzers in de toekomst goedkoper te kunnen maken. ,,Hiervoor zijn nieuwe componenten nodig, daarom is het van belang dat bedrijven weten waar we mee bezig zijn. Het is een gelegenheid voor de BV Nederland.’’

Energie slurpen

Ondernemer Dick-Jan Marees verwacht dat in de toekomst veel auto’s op waterstof gaan rijden. Volgens hem is elektrisch rijden op den duur niet de oplossing. ,,Het energienet staat nu al op spanning en er komen steeds meer datacenters bij die energie slurpen.’’ Marees heeft zelf de ambitie om tankstations voor waterstof te openen, te beginnen in Hoorn. Maar het wachten is nog op subsidie. Deze is volgens hem nodig omdat consumenten nog niet in waterstofauto’s rijden. ,,Je zult eerst het kip-ei-verhaal moeten doorbreken.’’

De presentatie van de electrolyzer was onderdeel van het kennis- en netwerkevenement Fueling the Future with Renewable Gases werd georganiseerd door het Ontwikkelingsbedrijf NHN en New Energy Coalition met als doel internationale samenwerking te bevorderen. Volgens Peter Simoës van Investa, een expertise voor biomassa- en vergassingstechnologie, was het evenement een groot succes. ,,Uitdagingen worden gekoppeld aan oplossingen en je hoort hier van allerlei partijen waar ze mee bezig zijn.’’

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen