Premium

Tevreden marktkooplieden, veel publiek en vrijwel geen lege plekken meer: met de Beatrixmarkt in Den Helder gaat het prima

1/2
Den Helder

De zaterdagmarkt op de Beatrixstraat floreert. Alle standplaatsen bezet, volop aanbod, veel winkelend publiek en marktkooplieden die tevreden zijn als ze ’s avonds met lege karren weer huiswaarts gaan.

Voorzitter Janneke Kostelijk van Stichting Marktexploitatie Den Helder durft het met een gerust hart te beweren: het gaat goed met de Beatrixmarkt, zoals de naam sinds een paar jaar luidt. Ze spreekt uit ervaring. Want hoewel ze niet meer zelf met de snackwagen op de markt staat, is ze nog altijd nauw verbonden met de ambulante handel. ,,Ik ben nog elke zaterdag op de markt. Spreek met het publiek, met kooplui. Ik wil weten wat er leeft. Mensen zijn blij met de markt. 87 procent van het publiek komt uit Den Helder.’’

’Geprivatiseerd’

De komende maanden pakken de kooplieden uit met speciale acties om te vieren dat het vijf jaar geleden is dat de markt werd ’geprivatiseerd’. De marktkooplieden kozen er toen voor zelf de markt op de Beatrixstraat en de woensdagse markt op de Marsdiepstraat te gaan runnen, via een speciale stichting. Eerder was de gemeente verantwoordelijk voor de markten.

Tevreden marktkooplieden, veel publiek en vrijwel geen lege plekken meer: met de Beatrixmarkt in Den Helder gaat het prima
De promotiecampagne voor de Beatrixmarkt.
© foto ontwerpstek

De start van de nieuwe stichting viel samen met de herinrichting van de Beatrixstraat. En was daardoor ’wat akelig’, zoals Kostelijk het omschrijft. ,,De Beatrixstraat ging meteen helemaal op de schop. Dat betekende dat we vanaf het begin heel erg met de kramen moesten schuiven. Het was niet de start die we graag wilden, maar we zijn er doorheen gekomen. Nu heeft iedereen zijn plek gevonden, de nieuwe Beatrixstraat is prachtig en een fijne plek voor de markt. We hebben ook bewust gekozen voor de naam Beatrixmarkt, want we willen op de Beatrixstraat blijven.’’

Er kwam een speciale reclamecampagne, waarin de markt werd gepromoot als ’Heerlijk Helders’. En waarin benadrukt wordt dat je voor fijne verse producten toch vooral op de markt moet zijn. ,,Een lekker vers kippetje, noten, een goed stuk kaas of vers fruit en groente: dat kun je nu eenmaal niet op internet kopen. Daarvoor ga je naar de markt.’’

Ze heeft de touwtjes wel wat strakker aangetrokken, omdat ze zich ergerde aan de lege plekken op de markt in de tijd dat de gemeente de markt nog regelde. ,,Toen bleven kooplieden vrij makkelijk weg. Was het een beetje slecht weer, dan zag je zo een paar open plekken. Wij zijn wat strenger. De factuur van het stageld sturen we een kwartaal vooruit. De kooplieden betalen dan voor het het hele kwartaal alvast voor hun standplaats. Dan willen ze wel komen. Het gebeurt alleen bij extreem slecht weer dat er mensen wegblijven.’’

De markt is compacter geworden. ,,Hoor je mensen nog wel eens over klagen, maar het is niet meer zoals vroeger. De winkelstraten zijn ook niet meer zoals vroeger. Maar we hebben nog steeds een prima zaterdagmarkt.’’

Marsdiepplein

Dat kan niet gezegd worden van de woensdagse markt op de Marsdiepstraat, die ook onder de stichting valt. Daar blijft het worstelen om genoeg publiek te trekken. ,,Het is lastig daar. De straat is breder geworden en dus moeilijk op te vullen. En er zijn minder gezinnen op pad woensdagmiddag. We zijn aan het bedenken welke kant we met die markt op kunnen. Misschien verplaatsing naar het Marsdiepplein.We zijn er nog niet uit.’’

Op de Beatrixmarkt delen de kooplieden de komende weken kaartjes uit die klanten kunnen invullen. Daarmee maken ze tot en met december elke laatste zaterdag van de maand kans op een van de vijf gevulde boodschappentassen ter waarde van veertig euro. En doen ze mee aan de kerstloterij, waarbij nog veel meer prijzen te winnen zijn.

Meer nieuws uit Den Helder e.o.

Meest gelezen