Premium

Alles is slim op Berlijnse elektronicabeurs IFA

1/4

De sleutelwoorden op de jaarlijkse Internationale Funkausstellung (IFA), die de afgelopen week plaatsvond in Berlijn, waren kunstmatige intelligentie, stemcommando’s en 5G. Maar dat kon niet verhullen dat er dit jaar weinig spectaculair nieuws te vinden was.

De televisiemakers hadden nog grotere 8K-televisies meegenomen, de telefoonmakers smartphones met nóg helderdere schermpjes en betere camera’s en gadgetmakers nog meer apparaten die we misschien wel of misschien niet nodig hebben: slimme deurbellen, sloten, tandenborstels en scheerapparaten, elektrische steps, smartwatches en speakers, die bijna allemaal ’connected’ zijn. Net als de wasmachine, de droger en de koelkast. Want wie kan nog zonder koelkast waar je via internet in kunt kijken, wanneer je in de supermarkt staat te twijfelen over de voorraad?

Internet of things

IFA-directeur Jens Heithecker noemde kunstmatige intelligentie, besturing van apparaten via stemcommando’s en 5G als dé drie trends van nu. „En is u ook opgevallen dat we het dit jaar veel minder hebben over het ’internet of things’? Dat klopt want dat is al overal”, zei hij.

Daar konden de grote aanwezige techbedrijven het alleen maar mee eens zijn en zij lieten via vele wervende teksten weten hoe het zit. Alles wat dit jaar verbeterd is, is dat dankzij kunstmatige intelligentie: nóg scherper beeld, schonere tanden en meer op de persoon of situatie afgestemde ’gebruikerservaringen’, die we via stemassistenten oproepen. En met het nieuwe 5G-datanetwerk zal dat alleen maar nóg beter worden.

Spectaculaire introducties ontbraken dit jaar echter in Berlijn. Een rij stond wel voor de in februari al getoonde opvouwbare telefoon van Samsung, die deze herfst alsnog op de markt moet komen, zij het niet in Nederland.

Nieuws uit Nederland

Leuk nieuws uit eigen land bestond uit slaaphulpgadgets van Philips die moeten helpen tegen snurken of om uitgeruster wakker te worden na korte nachten, Hue’s slimme stopcontact en ledpeertjes met namaak-gloeidraad en de terugkeer van Philips als hifi-merk, met onder andere een fraai vormgegeven bluetooth-speaker.

Wouter van Bergen

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.