Premium

Groeibriljant aan Alkmaarse Diamantweg: ’Kale’ trucks worden bij Koks Group geschikt gemaakt voor gevaarlijke transporten

1/4
Alkmaar

Op alle continenten, behalve Antartica, zijn ze te vinden. ’Stofzuigers op wielen’ van de Koks Group uit Alkmaar.

De productie en levering van (industriële) reinigings- en transportvoertuigen. Dat is de nichemarkt waarin de Koks Groep in Alkmaar stevig aan de weg timmert.

Het bedrijf is wereldwijd actief en blijkt een groeibriljant. Aan de Diamantweg.

Brandstoffen

,,We maken zuigwagens voor alle denkbare natte en droge stoffen’’, vat algemeen directeur Rick Koks (41) uit Warmenhuizen de hoofdactiviteiten samen.

,,Je praat bijvoorbeeld over brandstoffen, oliën, vliegas, asbestgrond. Gevaarlijk transport, dus. Veel petrochemische industrie, maar ook de offshore, agrarische sector, bouw en voedingsmiddelenindustrie. Een breed scala. Waarbij voorop staat dat de lading op de veiligste manier naar de plaats van verwerking wordt gebracht.’’

’Kale’ trucks - chassis met cabines - van Mercedes, DAF en MAN worden bij het familiebedrijf in de Boekelermeer (300 personeelsleden, waarvan 140 in Alkmaar; jaaromzet circa 60 miljoen euro) afgeleverd en in de werkplaatsen van Koks afgebouwd.

Tanks

,,De tanks en staaldelen worden gemaakt in onze fabriek in het Tsjechische Brno en komen deze kant op voor afwerking en montage’’, vult grondlegger Gerard Koks (66) aan.

Hij is vader van de algemeen directeur, eveneens woonachtig in Warmenhuizen en sinds kort met pensioen.

De wagens worden in Alkmaar voorzien van allerlei apparatuur: om te kunnen reinigen, (vacuüm) zuigen, pompen, persen en verblazen. De vrachtwagenmotor wordt daarbij als aandrijving wordt gebruikt.

Spuiterij

Koks senior: ,,De boel wordt hier opgebouwd en vervolgens weer compleet uit elkaar gehaald om te worden geverfd in de spuiterij. Onderdelen worden uitgehangen om te drogen.’’

,,Voordat alles opnieuw wordt gemonteerd, nu definitief, zijn kabels en slangen op het voertuig aangebracht. Dan gaan we proefdraaien. Ieder voertuig wordt gekeurd door een inspecteur van de RDW (Dienst Wegverkeer, red.)’’

Tot de klantenkring van de Koks Group behoren onder meer Reym, Bukom, Conservator Mourik, Teeuwissen en meer industrieel reinigers in het Rotterdamse Botlekgebied.

Kazachstan

Wagens van Koks rijden op vrijwel ieder continent rond. Nigeria, Rusland, Kazachstan, het Midden-Oosten en zelfs Australië zijn voor het Alkmaarse bedrijf geen onbekend terrein.

,,Waar olie de grond uit komt en mijnbouwactiviteiten zijn, zitten vaak klanten van ons’’, vertelt Rick Koks. ,,We ontwerpen, bouwen en verkopen nu rond de 100 voertuigen per jaar. En dat aantal groeit nog steeds.’’

De onderneming heeft intussen vestigingen in Barneveld, Brno (Tsjechië), Jubail (Saudi-Arabië) en Houston, Texas (Verenigde Staten).

De Koks Group heeft daarnaast in Alkmaar een verhuurafdeling met rond de 60 industriële wagens en een service- en onderhoudstak.

Wereldspeler

Dat de onderneming - opgericht in 1989, in de huiskamer van Koks senior - zou uitgroeien tot een wereldspeler heeft de grondlegger nooit kunnen bevroeden.

De korte lijnen met wereldhaven Rotterdam in combinatie met de continue kwaliteit (’Dan lopen klanten niet weg’), investeringen in uitbreiding en innovatie maken dat het Alkmaarse bedrijf een groeibriljant is.

,,Daarin speelt absoluut ook een rol dat wij een van de medeoprichters zijn van de Stichting Industriële Reiniging, kortweg SIR’’, meent Gerard Koks.

,,In samenspraak met ’concullega’s’, klanten en de industrie hebben wij afspraken gemaakt, veiligheidsnormen opgesteld en naar een hoger niveau gebracht, die nu wereldwijd de standaard zijn geworden.’’

Röntgenfoto

,,Om een voorbeeld te geven: in tanks worden röntgenfoto’s gemaakt om te ontdekken of in lassen geen slakjes of inbrandingen voorkomen. Shell wijst onderaannemers in het buitenland steevast op ons bestaan en zegt dat ze materieel bij Koks in Nederland moeten halen. Dat helpt zeker.’’

,,We leren afnemers, waar ter wereld ook, via de Koks Academy eerst op een veilige manier met ons materieel werken. Als het misgaat met hogedrukpompen van 1000 tot 3000 bar of ontvlambare vluchtige stoffen, heb je zo explosiegevaar en wordt het een rommeltje’’, zegt zijn zoon Rick.

Opgeleid

,,We hebben de afgelopen jaren honderden, misschien wel duizenden mensen opgeleid die met onze machines werken of ermee in aanraking komen. Wie niet is geschoold of gecertificeerd volgens de SIR-normen, komt niet in de buurt van Koks-producten.’’

Het bedrijf, waarvan behalve Rick Koks ook broer Gerard en zussen Lisanne en Stefanie aandeelhouder zijn, blijft de grenzen verleggen.

Raffinaderijen

Rick Koks: ,,We boren met Australië en Amerika nieuwe markten aan. Hebben daar voet aan de grond gekregen. Het Botlekgebied is groot, Houston is echt ’huge’. Daar heb je een weg waarop je twee uur lang alleen maar langs raffinaderijen rijdt. Daar valt nog veel voor ons te ontginnen.’’

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen