Premium

Slimme fiets blijft overeind

Slimme fiets blijft overeind

Het aantal fietsongevallen kan fors naar beneden door een ingenieuze uitvinding van de TU Delft, waar een slimme stuurondersteuning is ontwikkeld die valpartijen op de tweewieler kan voorkomen.

Inmiddels is er een prototype ontwikkeld dat rondrijdt met een slimme motor in de stuurkolom die het sturen ondersteunt op het moment dat de fietser dreigt om te vallen. Met dit systeem kan het rijwiel boven een snelheid van vier kilometer per uur stabiel worden gehouden, wat valongelukken in de toekomst zal gaan voorkomen.

„Het kan gewoon het verschil gaan maken tussen leven en dood”, stelt onderzoeker dr. ir. Arend Schwab van de TU Delft, „want vooral oudere fietsers hebben nogal eens moeite met het evenwicht en vallen sneller. Maar met deze vinding kunnen we dat voor het grootste deel voorkomen. Het probleem wordt alleen maar groter nu er steeds meer e-bikes rondrijden die zwaarder zijn en sneller gaan dan de ’normale’ stadsfiets. Dus de extra aandacht is op zijn plaats.”

Voor de TU Delft was dat vijftien jaar terug al aanleiding om onderzoek op te starten naar waarom een fiets wel of niet omvalt. „We hebben onder meer een wiskundig model ontwikkeld met zo’n 25 fysieke parameters, dat goed bleek te kunnen voorspellen óf en bij welke snelheden een bepaald fietsontwerp stabiel is. Op basis van deze kennis ontstond het idee om de rijder actief te ondersteunen en de fiets nog stabieler te maken via een zogenoemd steer-assistsysteem”, doceert de fietsprofessor.

„De technische uitvoering is niet eens zo moeilijk”, zegt Schwab. „Je hebt een sensor nodig die meet hoe snel de fiets omvalt, een motortje dat de stuurkolom kan bijsturen en een processor die dat motortje aanstuurt. Het moeilijke gedeelte zit vooral in het vinden van de goede algoritmes waar de processor mee moet werken. Daarvoor is ons wetenschappelijke onderzoek – in samenwerking met Gazelle – over hoe een fiets eigenlijk stabiel blijft van belang.”

Het kan overigens nog wel even duren voordat we zelf ’slim’ kunnen fietsen, waarschuwt Schwab. „Er is nog veel onderzoek nodig voordat de stuur-assistent door de consument gebruikt kan worden. Het prototype wordt nu vooral gebruikt om te testen hoe gebruikers het ervaren.”

Gijsbert Termaat

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.