Premium

’Nieuwe baan moet je gegund worden’

’Nieuwe baan moet je gegund worden’
Carolina ruilde haar vrijstaande huis voor een appartement om geld vrij te maken voor haar zoektocht.
© foto Michel van Bergen

De zoektocht naar het werkgeluk van Carolina Pruis begon een aantal jaar geleden, toen haar vader overleed. Dat was een wake-up call, waardoor ze besefte hoe snel het leven voorbijgaat.

Ze vertelt: ,,De laatste jaren stond mijn leven in het teken van mensen ontslaan. Dat vond ik geen bevredigend werk. Na het overlijden van mijn vader besloot ik om serieus werk te maken van mijn eigen werkgeluk.” Dat resulteerde uiteindelijk in haar nieuwe boek ’Happy in je werk’.

Jarenlang was Carolina werkzaam als interim-directeur en werd zij ingehuurd om naar de kosten te kijken van het bedrijf. Vaak eindigde dat met met een reorganisatie en ontslagrondes. „En dat terwijl uit psychologisch onderzoek blijkt dat de beroepen die mensen het grootste werkgeluk opleveren, beroepen zijn waarbij je anderen blij maakt. Dat is nou niet echt wat ik deed.” „Mijn geluk was dat ik een financiële buffer had waardoor ik de tijd had om op zoek te gaan naar een andere werkinvulling. Zo’n zoektocht kost al snel een jaar. Ik zou iedereen aanraden een spaarpot aan te leggen. Het zorgt voor vrijheid in je hoofd. Dat is een belangrijke voorwaarde om de juiste keuzes te kunnen maken.”

Daarvoor moet je jezelf wel goed leren kennen, weten wat je eigen unieke eigenschappen zijn. „Een goede manier om die te ontdekken, is in gesprek gaan met anderen”, vertelt Carolina. „Vraag aan minimaal vijf mensen in je omgeving waar je goed in bent, met voorbeelden. Anderen kennen je vaak beter dan dat je jezelf kent, omdat zij je beoordelen op basis van je feitelijke gedrag. Maar kijk ook naar wat jij leuk vindt om te doen. Het vinden van werk dat je gelukkig maakt, begint met zelfkennis.”

Wat je vooral niet moet doen, is op zoek gaan naar je passie, volgens Carolina. „De meeste mensen hebben namelijk een passie! En passie is niet een oorzaak, maar een gevolg. Passie ontstaat omdat je iets doet wat je leuk vindt en daar ook goed in wordt. Als ik een coach tegenkwam die zou zeggen: ’We gaan je helpen om je passie te vinden’, dan zou ik maken dat ik wegkwam!”

„Werkgeluk bestaat uit drie dingen”, vervolgt ze. „Je vindt je werk zinvol, je doet iets wat je graag doet en je hebt een goede relatie met je collega’s en vooral met je baas, want een slechte verhouding met je werkgever is voor veel mensen de reden waarom ze zich ongelukkig voelen in hun werk. Goed leiderschap is echter eerder uitzondering dan regel. Bedenk, dat als je je baan opzegt omdat je niet met je baas overweg kan, de kans groot is dat je bij je volgende baan weer een beroerd exemplaar treft.”

Relaties

Hoe vind je werk als je besluit op zoek te gaan naar een andere baan? „Tachtig procent van de banen wordt gevonden via-via. En dan met name via je oppervlakkige relaties. Het is belangrijk een breed en divers netwerk op te bouwen. Dan heb je de grootste kans om werk te vinden.”

De gunfactor is een belangrijk thema in Happy in je werk. „Er zijn drie voorwaarden om succesvol te kunnen zijn in werk vinden. Je moet competent zijn, vaardig en de verrassende derde: mensen moeten je aardig vinden. Een nieuwe baan moet je gegund worden, dat gebeurt alleen als je beoogd werkgever niet alleen denkt dat je de baan aankunt, maar ook graag met je wil samenwerken.”

Gunfactor

Onderzoeken wat je leuk vindt, waar je goed in bent en wat je wilt, een breed en divers netwerk onderhouden en een gunfactor creëren, zijn dus drie belangrijke voorwaarden voor het vinden van een nieuwe baan. „Daarnaast zou ik je adviseren buiten de gebaande paden te denken. Zoals mijn vriendin, een succesvol advertentieverkoper die niet meer gelukkig was in haar werk. Ze besloot haar vaardigheden in te zetten in de huizenmarkt en is nu een gelukkige en blije makelaar. Experimenteer, doe een stage. Je droombaan ligt niet ergens op je te wachten, die creëer je vaak zelf.”

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.