Premium

Verslaafd aan pin

Verslaafd aan pin

Twee weken terug schreef ik over de snelle acceptatie van Nederlanders van (contactloos) betalen met pinpas of telefoon. Nederlanders lopen ver voor op de rest van Europa.

Toch heeft het betalen met cash een zekere functie: je bent je beter bewust van hoeveel je uitgeeft, zeggen de deskundigen. Kortom: tijd voor een test door een

week lang niet pinnen. Nog één keer dan om cash in huis te hebben. Ik moet wel pinnen omdat mijn bank geen fysieke kantoren heeft. We nemen 200 euro op.

Op de eerste zomerse avond halen we een ijsje: 3,60 euro afrekenen met een biljet van 50 euro, want losgeld heb ik nog niet in de portemonnee zitten. De bediende gebruikt haar vingers om het juiste bedrag aan retourgeld uit te rekenen. Grappig om te zien. De volgende dag de lunch in de bedrijfskantine. Kan alleen met de pin worden betaald. Euh, dan toch maar mijn collega lief aankijken. Hij is bereid het geld voor te schieten en kan zowaar het retourgeld van mijn biljet van vijf terugbetalen. Hij heeft nog kleingeld. Volgende dag toch maar zelf een broodje meenemen.

Lezer Ruud Ophuijsen heeft dezelfde ervaring als hij na een bezoek aan het strand (’Dan nemen we zo weinig mogelijk waardevolle zaken mee, dus geen bankpasje’) een consumptie in een strandpaviljoen contact af wil rekenen: dat kan alleen met een pasje. Niet onlogisch gezien de kans op overvallen op zo’n afgelegen plek. En het mag: munten en biljetten zijn wettige betaalmiddelen, maar nergens staat dat bedrijven ze aan moeten nemen. Ophuijsen heeft het geluk dat een vriendelijke dame op het terras het geld voor wil schieten.

En zo vordert mijn week zonder noemenswaardige problemen. Alleen wordt de portemonnee dikker en dikker van alle kleingeld. En ik moet bijna weer wennen aan de waarde en grootte van al die muntjes. Alsof je op vakantie bent, ver weg.

En dan op de zesde dag gaat het mis in de supermarkt. Het bedrag op de kassa is hoger dan hetgeen er in de beurs zit. Ai. De pinpas biedt uitkomst.

Test mislukt? Nee hoor, want het besef wat je allemaal betaalt is absoluut groter als je het geld daadwerkelijk door je handen laat gaan, dan wanneer het een getalletje in de app van je bank is.

Dat advies geeft ook lezer Piet Stolwijk, die werkt in de schuldhulpsanering. „Cash uitgeven houdt de hand op de knip, op is op.” En zo is het!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.