Te veel vliegherrie in Uitgeest, vindt collegepartij PU

Uitgeest

Luchtverkeersleiding Nederland houdt zich volgens Progressief Uitgeest - de grootste raadspartij (6 van de 15 zetels) - niet aan ’de afspraak dat alle nachtvluchten worden geleid via de stille glijvluchtmethode’. PU wil weten wat de reden is.

Het is een van de vijf PU-vragen in verband met de geluidshinder van Schiphol. Ze waren bedoeld voor de raadsvergadering van 19 september. Die gaat echter niet door, meldt gemeentewoordvoerder Dorine van der Meij. ,,Er zijn onvoldoende agendapunten.” Om dezelfde reden werd vorige week ook de commissie samenlevingszaken geschrapt.

Ruim vier jaar geleden paste LVN tijdelijk de aanvliegroute aan, ’met als gevolg een verdubbeling van alle nachtvluchten over Uitgeest en buurgemeentes’, stelt PU. De maatregel zou ’een mogelijk veiligheidsprobleem’ met kruisende vliegtuigen oplossen. ’De praktijk is echter dat tot de dag van vandaag alle nachtvluchten op de Polderbaan nog steeds over het grondgebied van Uitgeest worden geleid. Uitgeest is hierdoor een van de meest gehinderde gemeentes qua vliegtuigoverlast. Veel burgers ondervinden hiervan geestelijke en lichamelijke klachten als gevolg van slaapproblemen.’

GGD Kennemerland concludeerde onlangs dat in Uitgeest 22% van de bevolking ernstige geluidshinder ondervindt. In de hele regio Kennemerland is dit 8%. Het aantal melders van geluidshinder was in afgelopen jaar 75 (het jaar daarvoor 55). In 2018 was het aantal vliegbewegingen op de Polderbaan circa 145.000, waarvan met name de circa 80.000 landende vliegtuigen voor het overgrote deel over Uitgeest vliegen op slechts 2000 voet (circa 600 meter). De Polderbaan is hiermee de meest gebruikte baan

Is de tijdelijke aanpassing van LVN soms definitief geworden?, vraagt PU zich af. De collegepartij drukt B en W op het hart ’om in BUCH- of regioverband oplossingen af te dwingen om de geluidsoverlast van Schiphol te beperken’.

Meer nieuws uit Kennemerland

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons