Premium

Yada Yada veert op als Hembrug Market

Yada Yada veert op als Hembrug Market
Tjalle Kymmel (links) en Paul Rutzen transformeren Yada Yada naar Hembrug Market.
© Foto Pascal Fielmich
Zaandam

Je verwacht hem misschien niet meer, Paul Rutzen, maar hij is terug voor een nieuw seizoen. Rutzen, ontwikkelaar van Yada Yada Market op het Hembrugterrein, heeft de koers verlegd naar het concept Hembrug Market. Elke maand één weekend eten, drinken, muziek, lifestyle en meer.

Yada Yada was de voorbije zomer gesloten, maar opent komend weekeinde opnieuw in een vertrouwd, maar kleiner jasje. „We hebben geleerd van het verleden. De drie gebouwen hebben een gezamenlijke oppervlakte van 2000 vierkante meter. Als er vierhonderd of vijfhonderd mensen binnen zijn, dan zie je die niet. Daarom is de ruimte nu flexibel geworden, op te delen naar thema’s”, vertelt Rutzen. „We kunnen een bruiloft doen, een bedrijfsevenement of een theatervoorstelling, maar ook een kleding- of cadeaubeurs. Het foodcourt blijft de centrale plek, inclusief bar en kleiner podium voor optredens.”

Verscheidenheid

Rutzen is teruggekomen van de gedachte dat je elke week succesvol een ’markt’ kunt exploiteren op het Hembrugterrein. „Het is te veel. Bezoekersstromen in Nederland worden gedreven door evenementen en die zijn er in overvloed. En: mensen gaan niet élk weekend naar Yada Yada. Ook in de Westergasfabriek gebeurt dat niet. Omdat je in het foodcourt werkt met vaste aanbieders, moet je ook aan hun omzet denken. Het aantal aanbieders hebben we daarom teruggebracht, maar met behoud van verscheidenheid aan wereldkeukens.”

De Zuid-Afrikaanse ondernemer noemt het een leerproces. Hoeveel kun je als ondernemer met meerdere activiteiten zelf goed doen? Voor de dagelijkse operatie van Hembrug Market, zoals Yada Yada nu heet, heeft hij nu een ’marktmeester’, Tjalle Kymmel. Kymmel is gepokt en gemazeld in de horeca; van café-restaurant tot evenementen.

Verwachtingen

Het leerproces betekent ’telkens bijstellen van verwachtingen’. Toch spreekt Rutzen een rotsvast vertrouwen uit in de verdere ontwikkeling van het Hembrugterrein en een permanente Hembrug Market. „We hebben vorig jaar deze drie panden gekocht. Een investering van 1,2 miljoen. Daarvoor huurden we ze. Vanaf het begin, vier jaar geleden, hebben we tot nu toe bijna een miljoen geïnvesteerd in opknappen van de panden. We geloven dat dit een succes zal worden.”

Dat verwachte succes wordt mede gestuwd door de organische ontwikkeling van het Hembrugterrein met laatstelijk weer de opening van Museum Het Hem.

„Opschorten van de bouw van duizend woningen is natuurlijk een tegenvaller, maar ook dat komt goed. Dit is zo’n bijzondere plek en van zo’n omvang, dat zie je nergens in de Randstad. Het vraagt alleen om een lange adem en die hebben we.”

Meer nieuws uit Zaanstreek

Meest gelezen