Premium

5 Vragen: kunt u premie terugkrijgen?

5 Vragen: kunt u premie terugkrijgen?
© Foto ANP XTRA

Het klachteninstituut voor de financiële sector Kifid deed vorige week uitspraak in twee belangrijke zaken over de overlijdensrisicoverzekering (orv). Adviseurs die hun klanten niet op de scherpe premiedaling van de afgelopen jaren hebben gewezen, zijn mogelijk aansprakelijk.

1/ Wat is er aan de hand?

Orv-premies zijn sinds 2002 met ongeveer 60% gedaald. Het is vaak mogelijk een veel goedkopere verzekering af te sluiten met exact dezelfde dekking, soms zelfs bij dezelfde verzekeraar. Het Kifid deed vorig jaar al een opvallende uitspraak. Het kan vallen onder de zorgplicht van een financieel adviseur om hierop te wijzen. Na deze uitspraak kreeg het Kifid diverse andere zaken ter beoordeling, waarvan er nu dus twee als voorbeeld zijn behandeld.

2/ Wat zijn de gevolgen?

In twee voorbeeldzaken moest de adviseur de schade van de klant vergoeden. Dit was eenmaal zo’n €900 en eenmaal ruim €3200: het verschil tussen de hoge en de lage premie.

3/ Krijgt iedereen geld terug?

Nee. Het moet zeker zijn dat de adviseur de klant niet of onvoldoende heeft geïnformeerd. Als de adviseur een gesprek heeft aangeboden over lagere maandlasten en u hebt dat afgeslagen, dan wordt het lastig nu schadevergoeding te vorderen. Ook een klant die zijn orv niet veranderde toen hem wel op de premiedaling was gewezen, ving bot.

4/ Wat kan ik doen?

Kijk allereerst of uw premie inderdaad nu lager zou zijn dan toen u de orv afsloot. Kijk in de documenten van de hypotheek welke verzekering u precies hebt (looptijd, verzekerd bedrag, gezondheidssituatie) en welke premie u betaalt. En controleer welke afspraken er zijn gemaakt over informatievoorziening. Kijk dan op online vergelijkingssites hoe hoog de premie nu zou zijn. Heeft u te veel betaald en moest uw adviseur u daarop wijzen? Stap dan in eerste instantie naar hem of haar. Pas als u er samen niet uitkomt, is een stap naar het Kifid mogelijk.

5/ En als ik nu nog te veel betaal?

Overstappen kan lonen, maar wees wel voorzichtig. Een nieuwe verzekeraar hoeft u niet te accepteren. Zeg de oude verzekering pas op als u een nieuwe hebt. Een orv is namelijk vaak een vereiste voor de hypotheekverstrekker, dus zonder komt u in de problemen. Soms is ook toestemming van de hypotheekverstrekker nodig voor een overstap. Een verzekering die aan de hypotheek vastzit (verpanding) kan ook niet zomaar worden opgezegd: controleer dit dus.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.