Premium

In Taiwan denkt Lennart uit Middenmeer heel vaak: ’hé, die rijdt op een racefiets die ik heb ontworpen’

In Taiwan denkt Lennart uit Middenmeer heel vaak: ’hé, die rijdt op een racefiets die ik heb ontworpen’
Lenart Middel.
© foto Nick Maarsen

Even kijken hoe we dat doen met de foto. Zegt Lennart Middel. Ergens midden op het frame van de fiets die hij vasthoudt is een stuk afgeplakt met zwart tape. Eronder zit een innovatie, door hem ontwikkeld.

Wat het is? Hij lacht geheimzinnig. Niet om duur te doen, maar daar kan hij helaas niks over zeggen. ,,We zijn bezig met patenten. Dus dit kan nog niet bekend worden.’’

Betekent dus ook dat dit deel van de fiets niet op de foto mag. De focus maar op dat gele onderdeel bij de achtervork, besluiten we. Ook een nieuwigheid die is ontwikkeld door Middel: een universele koppeling voor aanhangwagens, passend op vrijwel elk achterwiel. Lang aan gewerkt, gesleuteld en geschaafd en nu klaar om de fietsenwereld te veroveren.

Racefietsen

Welkom in de wereld van Lennart Middel (33) uit Middenmeer. Beroep: fietsenontwerper. Prachtige a

In Taiwan denkt Lennart uit Middenmeer heel vaak: ’hé, die rijdt op een racefiets die ik heb ontworpen’
Een door middel ontworpen racefiets.
© PR Foto

erodynamische racefietsen rijden er rond, ontworpen door Middel.

Op de Nederlandse wegen zul je ze niet tegenkomen. Nederland mag dan bekend staan als fietsland bij uitstek, Middel is actief aan de andere kant van de wereld. Hij woont en werkt in Taiwan. Ook zo’n fietsgek land.

Beurs

In 2012, kort na de afronding van zijn studie industrieel ontwerp, richt hij de blik op ’het verre oosten’. Het is toen snel gegaan allemaal, weet zijn moeder nog.

In Taiwan denkt Lennart uit Middenmeer heel vaak: ’hé, die rijdt op een racefiets die ik heb ontworpen’
Een fabrieksteam op fietsen van Middel.
© PR Foto

,,Hij vertelde het en een maand later zat hij er.’’ Heb je ineens ’een zoon ver weg’. Ach, gelukkig is er tegenwoordig zoiets als Skype. En minstens eens per jaar is hij nog even een tijd in zijn ouderlijk huis in Middenmeer.

Zoals begin september, als hij zich voorbereidt op een grote Europese fietsenbeurs in het Duitse Friedrichshaven. Hij hoopt er contacten te leggen met fabrikanten en die zo te interesseren voor zijn nieuwe vindingen.

Die interesse voor fietsen heeft er altijd ingezeten, zegt Middel. ,,Tijdens mijn studie aan de universiteit was ik al veel bezig met fietsen.’’ Ook op een actieve manier: hij doet veel triatlons.

In Taiwan denkt Lennart uit Middenmeer heel vaak: ’hé, die rijdt op een racefiets die ik heb ontworpen’
Zelf in actie als triatleet.
© PR foto

En trekt voor zijn afstudeerproject naar de Nederlandse fietsenbouwer Van Nicholas, waar ze bijzondere titanium racers bouwen. Van een heel ander kaliber zijn de hyperstrakke carbonracers die hij later ontwerpt voor het merk Gusto in Taiwan. Hier niet bekend, daar een grote speler op de fietsenmarkt.

Nokjes

Hij bedenkt voor Gusto onder meer een aerodynamisch frame met nokjes waarop de bidons kunnen rusten. Zodat de bidonhouder alleen nog maar hoeft te bestaan uit een enkele ring, zonder steun onderaan. Je komt ze overal tegen in Taiwan. ,,Ik zie nog regelmatig mensen rijden op een Gusto. Dan denk ik: ’hé, dat is een fiets die ik ontworpen heb’. Best leuk.’’ Inmiddels werkt Middel bij Ideal Bike Corporation. Een groot bedrijf waar heel veel merken hun fietsen laten assembleren (opbouwen).

Veelzijdig

De frames worden elders gemaakt, bij Ideal worden ze van onderdelen voorzien. Het bedrijf brengt ook zelf complete fietsen op de markt. Het maakt zijn werk extra veelzijdig, zegt Middel. Hij kan zich uitleven op ’eigen ontwerpen’, maar doet ook dingen in opdracht van andere bedrijven. ,,Die geven dan aan wat ze willen en krijgen ondersteuning van mij. Maar we brengen ook heel eigen dingen op de markt. Voor kleinere fietsfabrikanten is het heel interessant om zoiets te kopen en in de markt te zetten. Zodat ze zelf niet de ontwerpkosten hebben.’’

Hij woont in Taichong, een miljoenenstad in het westen van Taiwan. Lachend: ,,Met vriendin en hond inmiddels.’’ Het is een mooie plek om te wonen. En om te fietsen, wat hij nog steeds graag doet. Al moet je dan niet vies zijn van een potje klimmen, want Taiwan is bergachtig.

,,Ik woon ook aan de verkeerde kant van de bergen. Dus soms pak ik de auto, gooi de fiets achterin en stap op aan de andere kant van de stad. In de zomer moet je vroeg vertrekken, overdag is het gewoon echt te heet. Dan moet je echt om zes uur de deur uit.’’

Karretje

Zijn laatste ontwerp moet het leven van de reislustige fietser een stuk eenvoudiger (en goedkoper) maken. Het idee: een fiets met karretje. Die kar fungeert ook als koffer voor de (vouwbare) fiets.

En zorgt er voor dat de fiets als gewone bagage het vliegtuig in kan. ,,Nu moet je je fiets altijd als extra bagage inchecken, kost je elke keer weer 150 euro. Dat kan flink oplopen.’’ Hij hoopt er op de beurs in Friedrichshaven bedrijven warm voor te maken.

Wat zijn z’n ambities voor de toekomst? Komt hij ooit terug naar Europa? ,,Voorlopig blijf ik nog wel even in Taiwan. Het is een leuk land om te wonen. Maar in de toekomst kan het zijn dat we naar Europa komen. Als er een leuke baan langs komt weet je maar nooit hoe het loopt.’’

Marten Visser

Meer nieuws uit Schagen e.o.

Meest gelezen