Premium

Unieke manier van zaken doen...

Unieke manier van zaken doen...
© Illustratie Pieter Hogenbirk

Met open ogen is Mieke van Diepen erin gelopen. Voor de zonnepanelen op haar dak betaalt ze Ed van der Kruk van Compleet Blauw Groen 3811,50 euro maar een jaar later heeft hij nog niks geleverd en vreest zij haar geld kwijt te zijn.

’Director of Sales’ noemt Van der Kruk die in Krommenie woont zich op LinkedIn. ’Ik heb een unieke manier om concurrentieloos particulieren zonnepanelen aan te bieden met de focus op een langdurige relatie tijdens de energietransitie’ schrijft hij daar. In de praktijk is dat kennelijk een klant een jaar lang met veel WhatsAppjes aan het lijntje houden en niets doen voor het ontvangen geld.

Het was bepaald niet handig om vooraf alles te betalen, dat weet ze nu ook. De bedoeling augustus vorig jaar was eigenlijk ook alleen om het bedrijfje Compleet Blauw Groen een voorschot te betalen. Eigenaar Van der Kruk mailde de voorschotnota en omdat ze geen printer heeft vroeg ze om een papieren exemplaar. Die kwam Van der Kruk wel langs brengen. Maar toen stond hij daar opeens met de nota voor de totale aanleg en omdat hij betrouwbaar oogde, betaalde mevrouw Van Diepen hem. ’STOM!!! ik weet het.’

Als ze vervolgens niks meer hoort, zoekt ze contact en komt Van der Kruk met een waaier aan excuses. Druk. Personeelstekort. Personeel dat vader moet worden. Slecht weer. Wachten op een deskundige...

Maanden gaan er overheen waarin Mieke van Diepen vriendelijk maar steeds ongeruster vraagt wanneer die zonnepanelen nou komen. Over een paar dagen weet hij meer. Of over een paar weken. Of een paar maanden. Haar aangetekende brief komt ongeopend terug. Van der Kruk is binnen Krommenie verhuisd. Van Diepen achterhaalt dat nieuwe adres, maar treft niemand thuis. In april stelt zij hem een ultimatum: als de zonnepanelen niet voor 12 mei op haar dak liggen of haar geld terug heeft, gaat ze aangifte van oplichting doen bij de politie. ’Is goed, een duidelijke afspraak. Ik wil niet dat je slapeloze nachten houdt’, reageert Van der Kruk. Maar 12 mei gaat voorbij als al die eerdere dagen en dan stapt Van Diepen naar de politie. Daarna meldt zij Van der Kruk nog dat ze de koop ontbindt en de betaling terugeist. Maar helaas...

Loonbeslag

Wanneer wij Van der Kruk er op aanspreken, vertelt hij gestopt te zijn met zijn activiteiten. Voor het verkopen van zonnepanelen moest hij technische hulp inhuren die duurder bleek dan gedacht waardoor er geen of nauwelijks marge overbleef. Hij heeft inmiddels ander werk gevonden maar vanwege financiële problemen die hij heeft is loonbeslag gelegd. Bovendien zijn er naast Mieke van Diepen nog wat schuldeisers. Absoluut is hij van plan om die 3811,50 euro terug te betalen en bezweert dat het geen onwil is en dat hij geen oplichter is, maar hij kan niet aangeven wanneer dat terugbetalen gebeurt.

Moet ze deze zoveelste belofte van hem geloven en geduld hebben of doet ze er verstandig aan dit niet op z’n beloop te laten en Van der Kruk nu maar juridisch aan te pakken? We vragen advies aan advocaat Marco Gerritsen van Van Diepen Van der Kroef advocaten. De koop ontbinden moet volgens hem geen probleem zijn nu Van der Kruk niet zal leveren. Van Diepen kan vooralsnog genoegen nemen met een ondertekende schuldbekentenis, maar het lijkt hem geen ingewikkelde zaak om terugbetaling via de kantonrechter af te dwingen. Mevrouw Van Diepen besluit daarop met hulp van zijn advocatenkantoor haar geld terug te krijgen. Overigens heeft zij inmiddels wel zonnepanelen op haar dak, maar die huurt zij elders.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.