Commentaar: Hudsons’s Bay: exclusief maar saai en veel te duur, ons warenhuis werd het nooit

Oudejaarsdag 2015, netjes getimed na de kerstinkopen om nog wat laatste gevonden geld bijeen te scharrelen, viel het doek voor Vroom & Dreesmann. In één klap verloren duizenden mensen hun baan en tientallen steden in Nederland een icoon in de winkelstraat.

Vier jaar later staat ons op 31 december opnieuw een onzalig uiteinde te wachten. Het Canadese Hudson’s Bay dat fors investeerde in de mooiste V&D-panden houdt het al na ruim twee jaar voor gezien. Eind dit jaar gaan alle vestigingen dicht. Ruim veertienhonderd mensen, deels voormalig personeel van Vroom & Dreesmann, op straat en de luiken dicht van vijftien net opgeknapte stadsiconen.

Lees ook: Grote vraag: wat komt er in het prachtige pand van Hudson’s Bay in hartje Leiden?

Toch voelt de klap niet half zo hard als de sluiting van V&D. Stiekem werd het de Canadezen misschien wel kwalijk genomen, dat ze ’ons’ warenhuis met een soort achteloos gemak overnamen. Reclame maken deed het bedrijf aanvankelijk niet, want de klanten zouden deze nieuwe warenhuisgigant toch wel weten te vinden. En veel mensen bezochten de winkel ook een keer. Om er nooit meer terug te keren. Het lot van Hudson’s Bay was eigenlijk al in een paar weken beslecht. Exclusief maar saai en veel te duur. Ons warenhuis werd het nooit.

Er is nog veel onduidelijk, maar wat we niet (meer) willen in dit land is een nieuw warenhuis. We bestellen onze kleren en schoenen liever online, ook al moeten we de net niet lekker passende of ogende kleding regelmatig terug sturen. Na de sluiting van V&D werden veel panden tijdelijk gebruikt door creatieve startende ondernemers. En die deden het verrassend goed. Zullen we ze nu een echte kans geven?

Lees ook: ’Haarlem is nou juist een Hudson’s Bay die goed draait, is ons altijd verteld’

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.