Schiphol: stabiele passagiersaantallen, maar wel meer winst

Schiphol

De Schiphol Group heeft over het eerste halfjaar de winst zien stijgen van 115 naar 133 miljoen euro.

Het aantal passagiers op Schiphol steeg nog licht met 1,4 procent naar 34,5 miljoen passagiers en de groei neemt daarmee, ten opzichte van vergelijkbare Europese hubs, af. Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol is met 0,1 procent licht gedaald naar 242.107.

,,Hoewel Schiphol de op een na best verbonden luchthaven van Europa op de ranglijst in directe connectiviteit blijft, zakt het van de tweede naar de derde plaats op de ranglijst van overstapluchthavens met de beste connectiviteit wereldwijd. Oorzaak van deze daling is het bereiken van de limiet van 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar’’, stelt de luchthaven vast.

Een ander gevolg van deze capaciteitsgrens is een daling van het vrachtvolume met 9,1 procent naar 767 duizend ton. Overigens komt die daling ook door de zwakkere internationale markt voor vrachtvluchten.

Dat maakte de luchthaven vanmorgen bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Storingen

Passagiers op Schiphol en Eindhoven Airport ondervonden de afgelopen maanden hinder van een storing in het baggagesysteem. Daarnaast vonden er storingen plaats in het brandstoftoevoersysteem op Schiphol, die grote overlast voor passagiers en airlines tot gevolg hadden. Tot twee keer aan toe konden vliegtuigen niet worden getankt en liepen vluchten vertraging op of werden geannuleerd. ,,In opdracht van Schiphol en AFS is een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar de oorzaak. Schiphol en zijn luchtvaartpartners zetten zich in om te leren van deze incidenten en de performance te verbeteren’’, laat het bedrijf nu weten.

Juist om de passagiersbeleving te verbeteren, de klantwaardering dus, investeerde Schiphol de afgelopen zes maanden 336 miljoen euro (tegen 232 miljoen vorig jaar). Geld dat Schiphol steekt in de ontwikkeling van een nieuwe pier, de herontwikkeling van Vertrekhal 1 waar een vide wordt gebouwd voor de handbagagecontrole, een seamless flow voor passagiers en nieuwe apparatuur om ruim- en handbagage te scannen zodat flesjes en laptops in de tas kunnen blijven zitten. ,,Ondanks deze investeringen is het ons in een aantal gevallen niet gelukt om klanten het niveau van service te bieden dat we nastreven en dat onze passagiers verwachten’’, doelt Schiphol op de bagage- en tankproblemen.

Inkomsten

De netto-omzet uit havengelden van Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport steeg in de eerste helft van 2019 met 9,2 procent tot 459 miljoen euro. Dit was voornamelijk het gevolg van de verhoging van de havengeldtarieven op Schiphol met ingang van 1 april. Schiphol gooide de tarieven voor de airlines omhoog, na juist enkele jaren te zijn gedaald, om de investeringen op de luchthaven te kunnen betalen.

Wat bestedinge van passagiers betreft zet de al jaren geleden ingezette trend zich voort: minder uitgaven per passagiers in de winkels, maar wel meer in de horeca. De omzet parkeren op de luchthaven steeg met twee miljoen euro door de ingebruikname van de uitbreiding van parkeergarage P3 in maart 2019 en de introductie van nieuwe ’parkeerproducten’.

Uitgaven

De kosten van ingeleend personeel zijn met 7 miljoen euro toegenomen (43 miljoen euro in de eerste helft van 2019). Deze stijging is grotendeels het gevolg van het extra personeel dat is ingezet voor digitalisering op Schiphol gecombineerd met een hogere werkdruk uit projecten en extra maatregelen gerelateerd aan operationele capaciteit. Ook kreeg het personeel een salarisverhoging en nam het vaste personeelsbestand met zeven procent toe.

Voor heel 2019 rekent Schiphol op een groei van ongeveer een tot twee procent in aantal passagiers en een nettoresultaat dat vergelijkbaar zal zijn aan dat van voorgaand jaar (278 miljoen euro).

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen