Premium

Langere perrons nodig voor langere treinen

Langere perrons nodig voor langere treinen
Station Santpoort-Noord. Het perron aan de overzijde was eerst te kort, maar na een herberekening weer niet.
© foto Ron Pichel
Amsterdam

De NS wil de komende jaren langere treinen inzetten op de trajecten Hoorn-Haarlem-Alkmaar, Uitgeest-Zaandam-Amsterdam en van Leiden naar Schiphol en Leiden via Haarlem naar Amsterdam. In alle gevallen is het noodzakelijk eerst perrons te verlengen.

„De trein is zo lang als het kortste perron”, legt woordvoerster Carola Belderbos uit. Vandaar dat de NS aan Prorail heeft gevraagd om de komende jaren op enkele stations het perron te verlengen. Met name tussen Haarlem en Amsterdam is dringend meer capaciteit noodzakelijk om de groeiende stroom passagiers op te vangen. Dat geldt ook voor het traject tussen Leiden en Den Haag. Meer treinen is daar vrijwel niet mogelijk, zodat NS het moet hebben van langere treinen.

Uitgeest

De sprinter van Uitgeest via Zaandam naar Amsterdam zit in de spits vaak stampvol. „Langere treinen zijn niet mogelijk omdat deze sprinter helemaal doorrijdt naar Rhenen. Op dat laatste stuk is het perron in Veenendaal nog te kort. We rijden daar nu dubbele sprinters, bestaande uit zes delen, die 155 meter lang zijn. Maar we willen in de toekomst daar de sprinter light train inzetten. Die bestaat uit twaalf delen en is 200 meter lang en dat past dus niet in Veenendaal”, legt Belderbos uit. Met die nieuwe langere treinen kunnen tweehonderd extra reizigers mee.

Of neem de Intercity van Dordrecht via Leiden, Schiphol en Amsterdam-Zuid naar Lelystad. Die stopt namelijk ook in Almere Buiten, waar het perron maar 276 meter is, terwijl die van Almere Centrum 329 meter is. Dus kan de trein ’maar’ bestaan uit tien delen in plaats van twaalf. Bij tien delen zijn er 1024 zitplaatsen en bij twaalf 1194.

Een vergelijkbaar probleem zit op de lijn Vlissingen, Leiden, Haarlem naar Amsterdam. Ook daar wil de NS van tien naar twaalf ’bakken’. Alleen is op Roosendaal het perron te kort. „Met ingang van komende maandag gaat er in de spits wel een langere trein rijden, omdat er dan geen andere trein aan het perron in Roosendaal staat. Dat is de IC van 7:50 uit Leiden en 8:10 uit Haarlem. Maar die langere treinen willen we zo nodig de hele dag kunnen inzetten en dat kan alleen wanneer het perron dus wordt verlengd.”

Of en wanneer Prorail deze perrons in Veenendaal, Almere Buiten en Roosendaal gaat verlengen, is nog niet bekend. Eén verlenging is inmiddels weer van het lijstje gehaald: Santpoort-Noord. Daar heeft het perron aan spoor 1 de standaard lengte van 275 meter, maar aan de overzijde was het perron bij spoor 3 maar 163 meter.

Sprinter

Dat terwijl NS daar graag de sprinter van Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Amsterdam wil verlengen. Daar rijden nu dubbele sprinters, van ieder drie treinstellen. Totaal zes treinstellen dus met 444 zitplaatsen.

Vanaf volgende week zijn dat in de ochtend al twee keer sprinters van zeven bakken. „De komende jaren willen we daar de nieuwe generatie sprinters inzetten en wel met acht bakken. Dan hebben we het over een trein van 195 meter en dat zou dus niet passen op Santpoort-Noord. Maar Prorail heeft het perron opnieuw berekend en ons nu laten weten dat 195 meter wel kan. Verlengen is daar niet meer nodig”, meldt Belderbos.

Hoe het kan dat het perron in Santpoort-Noord nu opeens wel lang genoeg is, kon Prorail niet toelichten.

Wanneer de nieuwe sprinters gaan rijden van Hoorn naar Haarlem en Amsterdam, weet NS nog niet. De sprinters zijn vooral voor de korte afstanden en hebben relatief veel staanplaatsen, zeker de nieuwe generatie sprinters. Dubbeldekkers hebben meer zitplaatsen. Ondanks al die maatregelen verwacht NS specifiek in de ochtendspits overvolle treinen, zeker wanneer vanaf volgende week de schoolvakanties voorbij zijn en ook studenten weer pendelen.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen