Groeiend verzet tegen nieuwe startbaan: Tweede Kaagbaan sterft stille dood

De geplande parallellle Kaagbaan.
Schiphol

De geplande aanleg van een parallelle Kaagbaan lijkt een stille dood te sterven. Het verzet tegen de aanleg van de nieuwe startbaan groeit. Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen wil nog dit jaar de knoop doorhakken.

Al tientallen jaren wordt gesproken over de aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan parallel aan de Kaagbaan. Het zou de doodsteek worden voor Rijsenhout, dat dan pal onder de baan komt. Maar ook kernen in de Leidse regio zoals Warmond zouden dan onder deze uitvliegroute komen.

De luchthaven Schiphol wil de optie voor de aanleg van deze Tweede Kaagbaan open houden en kreeg in het verleden de minister mee. Die liet de grond reserveren voor de baan. Tien jaar geleden mocht de N201 van Hoofddorp naar Aalsmeer worden omgelegd over het tracé van de startbaan, maar op termijn zou de weg dan weer moeten worden opgebroken. Op het tracé zijn alleen tijdelijke gebouwen toegestaan en heeft Schiphol een depot voor vervuilde grond ingericht.

Stoppen

De provincie Noord-Holland heeft de minister nu laten weten dat de grondreservering voor de startbaan beter kan worden geschrapt. In ieder geval houdt de provincie geen geld meer achter de hand om de N201 opnieuw te verleggen. Ook de gemeente Haarlemmermeer wil van de reservering af om zo woningbouw in Rijsenhout mogelijk te maken. In de luchtvaartwereld worden al langer gesteld dat de nieuwe baan te dicht op de Kaagbaan komt te liggen.

Een besluit neemt de minister nadat de Luchtvaartnota eind dit jaar door de Tweede Kamer is vastgesteld. Over de groeiplannen belegt het ministerie komende maandag nog een inloopbijeenkomst van 16 tot 19 uur in de Rai in Amsterdam. Informatie en aanmelden kan op www.luchtvaartindetoekomst.nl

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen