Premium

Concours d’Elégance in Baarn: met brullende Bugatti scheuren langs Paleis Soestdijk

1/2
Baarn

Auto’s van wereldklasse in een koninklijke omgeving; dat is Concours d’Elégance.

Negen jaar lang bij Paleis Het Loo en dit jaar voor het eerst in de tuinen van Paleis Soestdijk met pronkstukken uit binnen- en buitenland. Niet alleen klassiekers, maar ook de nieuwste conceptauto’s, mode, kunst en boeken. Allemaal te zien afgelopen weekend.

Zaterdagmiddag rond tweeën is het goed druk in de paleistuinen. Een Mercedes 280SE 3.5 cabrio uit 1978, ’perfecte staat’ lonkt als eerste. Voor 298.000 euro mag je hem meenemen. Willem Denekamp en Wilfred Muis zijn special uit Epe gekomen voor die bijzondere auto’s. „Soms rijden er nog maar een of twee auto’s rond en allemaal prachtig opgeknapt”, weet Muis.

Klassiekers

Veel auto’s zijn van bedrijven gespecialiseerd in klassiekers, zoals Altena Classic & Rally Service uit Hardenberg. „Het is een klein wereldje van liefhebbers”, vertelt eigenaar Jan Altena bij een veld vol glimmende oldtimers. Liefhebberij is ook de reden dat een echtpaar van middelbare leeftijd (nee, liever geen naam) hier is. „Hij gaat foto’s maken en ik zit hier lekker in het gras met een boekje”, zegt mevrouw. Hoeveel hij er al gemaakt heeft? „Vierhonderd.”

Vreemde eend in de bijt vormt de vereniging ’Elk Merk Waardig’. „We zijn een soort asiel dat auto’s redt die niemand meer ziet staan”, lacht voorzitter van de vereniging Aart van der Haagen. Ze staan hier met onder andere een Aston Martin (nee, geen Austin), Talbot Tagora en Skoda Rapide. „We hebben jongens van 23 die voor € 500,- een Lada kopen en leden die in de Quote 500 staan, we zijn een hechte club.”

Ook de voitures van de toekomst, conceptauto’s, zijn te zien. Onder meer van DS en Citroen. DS met een asymmetrisch ontwerp, grote naar boven openklappende deuren, diamantjes in de bekleding. Citroens concept heeft velgen van 30 inch groot (zo’n 75 cm), een luxe ’hangstoel’ en overal rondom sensoren. Beide auto’s natuurlijk zelfrijdend en elektrisch. „Deze ga je nooit op de weg zien, maar we gaan er wel ideeën eruit terugzien”, aldus een medewerkster van DS. Achter het paleis vindt ondertussen een modeshow plaats met natuurlijk elegante dameskleding.

Meerijden?

Als laatste een bezoek aan de ’ENI Pre-War behendigheidssprint’. Vlak bij het startpunt tref ik Edwin Groen. Hij staat hier met twee Bugatti’s racemobielen, een lichtblauwe type 51 uit 1927 en een blauwe type 43 uit 1928. „Na de eerste was ik verslaafd”, verklaart hij. Waaraan? „Ja, het geluid, het merk, alles.” Hij doet mee aan de wedstrijd. „Het gaat niet alleen om snelheid, maar dat je in een ritme rijdt en goed over de wipbrug komt.” Of ik mee wil? Ja, tuurlijk! „Let op je benen, die motor wordt straks gloeiend heet”, waarschuwt hij. Groen stuurt de brullende Bugatti soepel over het parcours, de achterbanden slippen weg in de bochten en ik moet mezelf stevig omlaagdrukken om in de auto te blijven. Behendig neemt hij twee keer de wipbrug. Groen grijnst van oor tot oor. Wat ik ervan vond? Geweldig!

Meer nieuws uit Gooi

Meest gelezen