Premium

School begint weer, de juffen hebben er zin in

School begint weer, de juffen hebben er zin in
Rosanne van Hoeijen van De Korenaar in Oostzaan.
© Foto Pascal Fielmich
Zaanstreek / Waterland

De kinderen zelf moeten er nog niet aan denken, maar maandag beginnen de basisscholen weer. De leraren zijn afgelopen week echter al gestart met hun werk.

Is zo’n weekje eigenlijk wel genoeg? „Het liefst had ik drie weken de tijd om op te starten. In het onderwijs ben je nooit klaar”, zegt Rosanne van Hoeijen van De Korenaar in Oostzaan.

„Ik begin de week voor school met rechtzetten van het lokaal”, zegt Rosanne van Hoeijen, juf bij groep 3/4 op de christelijke basisschool De Korenaar. „Voor de vakantie is de klas compleet op z’n kop gezet zodat de vloer in de was kon. Ik richt alles opnieuw in en maak groepjes.”

Tafels

Manuela Lezaire en Remco Homan geven les aan groep 8 op basisschool De Piramide in Edam. Ook zij moeten eerst orde scheppen na de vakantie. Dit is echter maar een klein gedeelte van hun werklijst. Lezaire: „Belangrijker dan tafels en stoelen is de overdracht. Ik ben meegegaan vanuit groep 7 en ken de leerlingen al. Ik praat Remco deze week bij over het niveau van de kinderen. We willen van tevoren vaststellen vanaf welk punt ze beginnen en welke doelen we willen bereiken.”

School begint weer, de juffen hebben er zin in
Remco Homan en Manuela Lezaire van De Piramide in Edam.
© Foto Erik Rietman

De Korenaar heeft ervoor gekozen de overdracht aan het einde van het jaar te doen. „Deze week hebben we het alleen over de cruciale dingen. Anders redden we het niet, want we moeten zoveel voorbereiden”, zegt Van Hoeijen. „Als ik alles wil doen heb ik wel drie weken nodig. Je wilt altijd meer.”

Leerdoelen

Lezaire en Homan steken veel tijd in het inrichten van de muur van het lokaal. „We willen de leerdoelen duidelijk maken aan het begin van het jaar. De leerlingen zien dan zelf waar ze aandacht aan moeten geven. Het kind zelf staat centraal. Daarom stellen we ook individuele leerdoelen. Voor de start van een nieuwe module maken ze een voortoets. Op basis van die resultaten kijken we naar wat ze nodig hebben.”

Op de Korenaar doen ze anders. Van Hoeijen verdeelt haar tijd tussen groep 3 en groep 4. „Wij stellen in principe geen individuele doelen, alleen voor kinderen met speciale behoeften. Altijd in overleg met de ouders, natuurlijk. Primair werken we met groepsdoelen, verdeeld over periodes van weken. Als ik les geef aan groep 3 doet groep 4 zelfstandig werk.”

Voorafgaand aan de eerste schooldag wordt er ook flink vergaderd. Van Hoeijen had donderdag een teamdag. Daar wordt ook het jaardoel vastgesteld. Hetzelfde geldt voor Lezaire en Homan. „De Piramide is overgestapt op een nieuwe rekenmethode. Daar krijgen we uitleg over.”

Hoe leuk het ook is om op vakantie te gaan, Van Hoeijen kan niet wachten om te beginnen. „Ik vind het begin van het schooljaar altijd heel leuk. Ik heb de nieuwe groep 4 in groep 3 lesgegeven, dus ik kijk ernaar uit om ze weer terug te zien. En het is ook spannend om te zien hoe jong en nieuwsgierig de nieuwe leerlingen in groep 3 zijn.”

Ook Lezaire en Homan krijgen ’meer energie’ in deze laatste vakantieweek. Homan: „Ik krijg er echt zin in. Dit vak is zo lonend. Je kunt echt wat betekenen voor een kind.”

Meer nieuws uit Waterland

Meest gelezen