Premium

Cruiseschip in Duitsland als Lego in elkaar gezet

Cruiseschip in Duitsland als Lego in elkaar gezet
Bij Meyer werd hard gewerkt aan onder meer de Norwegian Breakaway die in 2013 aan haar maiden voyage begon.
© foto ..........

Wie langs een cruiseschip vaart of loopt, verbaast zich over de enorme omvang. Een bezoek aan de grootste cruiseschepenwerf ter wereld in Duitsland waar zeekastelen als Lego in elkaar worden gezet.

Weinig mensen weten dat een kwart van alle nieuwe cruiseschepen ter wereld op slechts tien kilometer van de Groningse grens, in het Duitse Papenburg, wordt gebouwd. Het gebied rond de monding van de rivier de Eems kent een lange scheepsbouwtraditie. In de 18e en 19e eeuw herbergde het veengebied van Oost Friesland en Emsland de energievoorraad van Nedersaksen en wijde omtrek. De turf moest worden afgevoerd en daarvoor waren schepen nodig. Vandaar dat in Papenburg tussen 1860 en 1920 maar liefst twintig scheepswerven waren gevestigd.

De enige

Anno 2019 is de werf van Meyer als enige overgebleven. Vanuit het Groningse Oldambt kun je de megagrote loodsen al zien liggen. De locatie in Papenburg is tamelijk bizar aangezien het dichtstbijzijnde grote water pas veertig kilometer noordelijker bij Emden is te vinden. Voordat een schip naar zee kan, wordt er zo’n 36 maanden aan gewerkt. Op de werf trekt de spectaculaire bouw veel aandacht. Jaarlijks komen er ongeveer 250.000 mensen kijken, onder wie veel Nederlanders (onder andere via fabriekssuitje.nl).

De bouw beslaat verschillende fases. Na een voorbereiding van een halfjaar wordt anderhalf jaar uitgetrokken voor de bouw. Daarbij werkt het personeel onder meer aan hutten, keukens en andere scheepsonderdelen met vaste afmetingen. Zo bestaat één hutten-unit uit een aantal verschillende vertrekken. Zodra zulke units klaar zijn, worden ze opgetild en als Lego naast elkaar vastgelast. Staan alle secties op hun plek, dan begint de afwerking en wordt de techniek op het schip op alle mogelijke manieren getest.

Het is een fascinerend schouwspel als de enorme units hoog door de lucht naar de twintigste verdieping van de reus worden getild!

Op andere plekken trekt de permanente vonkenregen van de lassers de aandacht. De werf is schoon en je ziet dat er gedisciplineerd en gestructureerd wordt gewerkt. Er mag niets misgaan, want een kant-en-klaar cruiseschip kost het lieve sommetje van 800 tot 900 miljoen euro.

Op een hier gerealiseerd cruiseschip zoals Norwegian Bliss - 333 meter lang, 41 meter breed, 20 dekken hoog - varen 4000 gasten en 1700 bemanningsleden mee. Aan boord bevinden zich de meest uiteenlopende bronnen van vermaak, van fitnesscentra tot kartbanen, van theaters tot muziekclubs. Als een schip alle testen glansrijk heeft doorstaan, kan de lastige reis naar open water beginnen.

De rivier de Eems is de enige route naar open zee. De afstand wordt met hoogwater langs tal van hindernissen afgelegd. Allereerst moet het waterpeil in de rivier worden verhoogd om de bijna negen meter diepgang van de cruiseschepen aan te kunnen. De dik 330 meter lange gevaartes moeten achterstevoren naar zee worden gesleept omdat de rivier nergens breed genoeg is om ze te laten keren.

Tweemaal per jaar wanneer er weer een nieuw cruiseschip passeert, moet zelfs een deel van de Friesenbrücke bij Weener worden weggehaald om doorgang te verlenen. Zo’n spectaculaire passage over de nauwe Eems, de zogenoemde Emsüberführung, trekt altijd duizenden toeschouwers.

Zeven generaties

Al zeven generaties staat de familie Meyer aan het hoofd van de gelijknamige werf. In 1795 werd met houten schepen begonnen. Tegenwoordig heeft het bedrijf drie locaties: behalve in Papenburg in Rostock, eveneens in Duitsland, en in het Finse Turku. In Papenburg beslaat het terrein 60 hectare en heeft een 504 meter lang bouwdok, het grootste ter wereld. Meyer heeft 3500 werknemers en zorgt in de regio voor in totaal 21.000 directe en indirecte arbeidsplaatsen. Daarnaast zijn er jaarlijks honderden stageplaatsen. Meyer bouwt in Papenburg cruiseschepen voor onder andere AIDA, Norwegian Cruise Line, Royal Caribbean en Disney Cruise Line. Tot 2023 heeft het opdracht voor veertien schepen in Papenburg en acht in Turku.

Epco Ongering

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.