Premium

Het nieuwe racen gaat elektrisch en zonder bestuurder

Het nieuwe racen gaat elektrisch en zonder bestuurder
De URE14, ofwel ’the transformer’ was de eerste Eindhovense racewagen die zowel mocht uitkomen in de elektrische klasse als in de autonome klasse.
© foto University Racing Eindhoven

University Racing Eindhoven (URE) bouwt met een team van zo’n zestig studenten een elektrische autonome raceauto. Dat houdt in dat de auto zelfstandig rijdt zonder bestuurder.

„Hij kan zonder enige menselijke input zijn weg vinden over de racebaan die hij moet rijden”, zegt Dion Engels, die aan het hoofd staat van het ontwikkelteam. „Dat doet hij met een aantal sensoren. De auto rekent het zelf uit: wat is mijn omgeving, wat moet ik doen? Op die manier beweegt hij zichzelf over de baan die hij ziet.”

Veel regels

Tien jaar geleden stortte de Universiteit van Eindhoven zich op de ontwikkeling van een elektrische raceauto. Dat werd vorig jaar een autonome wagen. Daarmee bereikte het team de vijfde plek van het WK. „Er doen meer dan 700 universiteiten mee, waarvan 140 met een autonome auto. Er zijn heel veel regels waar je aan moet voldoen. Hoe je auto eruit mag zien, wat de aandrijflijn mag zijn, gewicht, vermogen. Het is heel streng, maar er is wel iets meer vrijheid dan in de Formule 1.”

Eén van de verplichtingen is een cockpit en daarmee de mogelijkheid om een bestuurder te kunnen vervoeren. Engels verwacht dat wanneer die eis komt te vervallen, de autonome racewagen een volledig ander uiterlijk zal krijgen.

De grote stap voorwaarts voor het URE-team dit jaar was de betrouwbaarheid. „Ongeveer de helft van de mensen die meewerken is hetzelfde als die van vorig jaar. Zo blijft de kennis ook echt binnen het team. We proberen voort te bouwen op de kennis die we al hebben. Onze auto nu is veel beter dan de auto van enkele jaren geleden, want anders bereik je niet zo veel. In 2015 zijn we begonnen met het huidige concept van de elektrische auto. Vierwielaangedreven met heel veel dingen die we zelf hebben ontwikkeld. Dat was heel lastig in het begin. Afgelopen seizoen hebben we voor het eerst alle races uitgereden.”

Engels gelooft in de kracht van autonoom rijden. „Mensen zijn heel foutgevoelig. Bijna alle fouten op de weg worden gemaakt door mensen. Zij reageren soms pas na een halve seconde. Onze computer reageert na een milliseconde en rekent dan direct uit wat er moet gebeuren. Nu gaat het misschien nog minder snel, maar over een paar jaar wint de autonome auto met gemak. Geen twijfel.”

Wanneer de auto deelneemt aan een race dan kent hij het parcours niet. Met behulp van gekleurde pionnen en sensoren in de auto moet de route worden bepaald. „Dus hij begint heel rustig en gaat steeds harder. De eerste ronde is een scanronde en daarna gaat hij racen. Je krijgt een heel ander soort race: niet langer mensen die tegen elkaar strijden, maar het is een strijd tussen techneuten. Het draait erom hoe goed je auto en je software zijn. Hoe snel kan de computer uitrekenen wat hij ziet. Dus het is meer een gevecht tussen software dan tussen mensen.”

Een miljoen

Alles bij elkaar kost het project een miljoen per jaar. Dat bedrag wordt grotendeels opgebracht door het bedrijfsleven. „We werken met negentig bedrijven samen. Er wordt heel veel gecommuniceerd met die bedrijven. Samen met hen maken we die auto. Wij zijn heel slim, maar kunnen niet goed een auto bouwen. We hebben geen freesbank of andere machines staan. We hebben ook geen tonnen ter beschikking, dus samen met die bedrijven zorgen we dat het lukt.”

De grootste uitdaging voor de autonome raceauto blijft op dit moment de zorg voor een robuust rijgedrag. „Als er een blaadje valt dan reflecteert dat op een sensor en dan denkt hij: hier is iets. Hetzelfde geldt voor de voeten van mensen die langs de baan staan: dat zijn obstakels. Daarom staan ze ook vaak ver buiten de baan. Maar je wilt dat hij niet dat soort fouten maakt. Als hij van de baan afraakt dan ben je weg.”

Bron: Innovation Origins

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.