Premium

Stationsgebouw Naarden-Bussum aangepakt: Jaren ’60 V&D-tegel eruit, plavuis erin

1/2
Bussum, Naarden

Als je dan toch het spoor aanpakt, dan ook maar direct het stationsgebouw. Er rijden nu toch geen treinen. Bovendien worden straks de perrons 1 en 2 van station Naarden-Bussum een stuk intensiever gebruikt, dus er moest toch al het nodige gebeuren. Denk daarbij vooral aan het verbreden van de toegangsdeuren tot perron 1. En als we dan toch bezig zijn, dan vervangen we ook maar meteen de vloer.

Zeker dat laatste bleek echter geen sinecure. Het was namelijk helemaal niet duidelijk hoe de originele tegel eruit heeft gezien. Ergens in de jaren ’60 is namelijk de originele vloer uit de stationshal gehaald en zijn de originele plavuizen vervangen door wat restauratiearchitect Dennis Huiskens spottend ’een jaren ’60 V&D-tegel’ noemt. Een grote industriële tegel, die wat hem betreft helemaal niet bij het gebouw past. ,,Hier hoort een plavuis te liggen. Geen tegel. Die vorige was echt veel te licht. Dat gaf een te harde overgang van het gebouw naar de vloer.’’

De originele tegels waren veel kleiner, dat was wel duidelijk op de zwart-wit foto’s uit de beginjaren van het station, dat is gebouwd in 1925. Maar welke kleur ze nou precies hadden? Dat wist eigenlijk niemand. Totdat stomtoevallig Krista Nieuwenhuizen van ProRail op een middag bij vrienden zat te borrelen. ,,Zij hebben een prachtig herenhuis in Hilversum’’, vertelt ze. ,,En als je dan zolang bezig bent met een vloer, kijk je automatisch ook daar naar de grond. Zij hadden in de keuken hele mooie plavuizen liggen. Ik vroeg waar ze die vandaan hadden. Toen ze zeiden: ’Dat is de stationsvloer van Naarden-Bussum’viel ik zowat van mijn stoel.’’

De originele tegels zijn bij de stationsvernieuwing in de jaren ’60 uit de stationshal gehaald en verkocht op een veiling, zo luidt het verhaal. Dankzij deze originele tegels is er in samenwerking met Koninklijke Tichelaar een nieuwe plavuis ontwikkeld. ,,Omdat we nu de originelen hadden, konden we aan de hand van schilfers een analyse maken van de samenstelling. Daar is de juiste klei bijgezocht om zo dicht mogelijk de originele tegel te benaderen, maar dan een die wel voldoet aan de eisen van de moderne tijd. Hij moet natuurlijk veilig zijn, dat je er niet over uitglijdt als ’ie nat is, maar natuurlijk ook slijtvast, goed schoon te maken, vorstproof en nog veel meer voorwaarden’’, merkte Huiskens bij het samenstellen van de tegel.

Uiteindelijk is daar de nieuwe tegel uitgekomen waar vanaf maandag dagelijks tienduizenden reizigers nietsvermoedend overheen zullen lopen. En dat is maar goed ook, vindt Nieuwenhuizen met een oude en een nieuwe tegel naast elkaar in haar handen. ,,We hebben nu vooral nog reizigers nodig om de oude slijtsporen terug te krijgen’’, lacht ze.

Meer nieuws uit Gooi

Meest gelezen