Premium

Tekeningen en animaties van Haarlemse kunstenaar Ytje Veenstra gaan de wereld over

1/2
Haarlem

Tekeningen en animaties van de Haarlemse kunstenares Ytje Veenstra gaan de wereld over. Het befaamde entertainmentblad Variety publiceerde vorige week een tekening van haar hand bij een artikel over een speelfilm van de jonge Braziliaan Bernardo Zanotta. Bovendien werkt ze mee aan de interactieve film Een andere droom, die in september in première gaat op het Nederlands Film Festival in Utrecht. Die virtual reality-productie dingt mee naar een Gouden Kalf.

Ytje Veenstra, die voor een aantal nationale en internationale media werkt, publiceerde eerder in Variety, toen in verband met het Tribeca Film Festival. Het begint een beetje gewoon te worden, leggen we haar voor. „Nou, nee hoor. Het blijft bijzonder”, reageert Veenstra.

Ze leerde de in Amsterdam wonende Bernardo Zanotta vorig jaar kennen in de Nieuwe Vide in Haarlem. Er was een artistieke klik. Veenstra: „Hij vond de sfeer van mijn tekeningen goed bij zijn script passen, en vroeg mij tekeningen te maken die de stemmingen weergeven van de film die hij ging maken.”

De bewuste speelfilm Brasilia! Brasilia! is in productie. Het is een politiek getinte gotische vertelling over hedendaags geweld in dat land en handelt over een Nederlandse vrouw die tijdens een vakantie in de Braziliaanse hoofdstad wordt geconfronteerd met een reeks bovennatuurlijke gebeurtenissen en de moord op een actrice.

Ontembaar monster

De film komt op een moment dat Zanotta’s vaderland roerige tijden doormaakt. Hij zegt er zelf over in Variety: ’De film is een eigentijdse allegorie die draait om de wrijving tussen het lokale en het buitenlandse. Een verhaal dat zich afspeelt in een overweldigende periode van sociaalpolitieke instabiliteit die in stilte een ontembaar monster creëert’.

De tekening in Variety maakt deel uit van een serie. Op de bewuste schets van Veenstra staan twee acteurs in Brasilia! Brasilia! in verschillende vervreemdende scènes. Veenstra: „Ik heb ze gemaakt om de film alvast enigszins tot leven te brengen.”

De maker ziet toerisme als een nieuwe vorm van kolonialisme. Zanotta verweefde eerdere vertellingen met kannibalisme en vampirisme. Tegen de Filmkrant zei hij: ’De kannibaal is een vaak door Braziliaanse kunstenaars gebruikte positie. Omdat zoveel culturen een claim leggen op Brazilië, moet de kunstenaar die als een kannibaal verslinden om er iets nieuws van te maken. Op die manier ga ik ook te werk. Ik verorber de film- en kunstgeschiedenis en maak er iets nieuws van’.

Veenstra tekende de filmpersonages op de voorgrond van futuristische gebouwen in Brasilia. „De atmosfeer is retro, de stad doet denken aan The Jetsons in Space. Sommige gebouwen bleken onwerkbaar, ambtenaren moesten achter een glazen pui in de brandende zon zitten. Fascinerend mooie architectuur maar niet praktisch als functioneel gebouw.”

Lesbisch koppel

Ytje Veenstra is verder nauw betrokken bij een virtual reality-productie met een game en 3D-elementen, getiteld Een andere droom, van Tamara Shogaolu. Dat is een mondeling overgeleverde geschiedenis van het liefdesverhaal van een lesbisch koppel in Egypte na de revolutie van 2011. De twee vrouwen vluchten naar Nederland om asiel aan te vragen omdat ze een stel zijn. De vrouwen worden vormgegeven door Veenstra en een Indonesische illustrator.

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen