Premium

Elke ontruiming is dramatisch, Woonopmaat kiest voor persoonlijke aanpak

Elke ontruiming is dramatisch, Woonopmaat kiest voor persoonlijke aanpak
© Illustratie Frits Smid
Heemskerk

„We vinden elke ontruiming er één te veel.” Dat zegt directeur Sjoerd Hooftman van corporatie Woonopmaat. „Het is vreselijk om een huurder zijn huis uit te zetten. Hij is zijn woning kwijt, heeft een grote schuld en daar komen nog eens de kosten van de ontruiming boven op. Dat kan om tienduizenden euro’s gaan. Het is dramatisch voor de huurder. Het zijn vaak schrijnende gevallen.”

„Er is een groep huurders die moeite heeft om iedere maand de huur te betalen. Voorheen benaderden we huurders met een betalingsachterstand pas na een paar maanden, en per brief. Dat werkt lang niet bij iedereen. Brieven en aanmaningen worden vaak niet of slecht gelezen. En als we met ze in gesprek raakten, waren de problemen vaak onoplosbaar.

We willen voorkomen dat mensen zo ver in de problemen komen, dat de schulden zo hoog oplopen dat we de huurovereenkomst op moeten zeggen.

Daarom zijn we het vorig jaar anders gaan doen. We gaan eerder in gesprek. Het eerste contact wordt al gelegd als iemand twee weken zijn huur niet of niet helemaal betaald heeft. Dan leggen we persoonlijk contact. We hebben er twee collega’s full time voor vrijgemaakt. Ze gaan op huisbezoek en gaan in gesprek. We merken dat u nog niet betaald heeft. Is het aan uw aandacht ontglipt of is er iets anders aan de hand? En kunnen we helpen? Met hun flair, charme en vriendelijkheid lukt het ze goed om in gesprek te raken.

Schaamte

Veel mensen schamen zich dat ze in de schulden geraakt zijn. Daarom pakken we het achter de voordeur aan, persoonlijk en gericht op oplossingen. Mensen die lang in de schulden zitten, krijgen een andere focus. Ze gaan in een overlevingsmodus, leven van dag tot dag. Dan nemen ze soms ook vreemde beslissingen. Kopen ze bijvoorbeeld een dure televisie op afbetaling. Hoe dat met die afbetaling moet, dat zien ze later wel weer.

We geven advies, maar verwijzen ook naar hulpverleners zoals het sociaal team, Socius maatschappelijk werk, Schuldhulpmaatje, de gemeente en Vangnet en Advies. Vaak is een beginnende huurschuld een eerste signaal dat er meer in de hand is. Een echtscheiding, werkloosheid of iets anders. We kijken of er hulp geboden kan worden, maar ook of een passende woning niet goedkoper is. Als de kinderen het huis uit zijn gegaan, dan kan het veel uitmaken als je verhuist naar een appartement.

Spectaculair

Het werkt fantastisch. De betalingsachterstanden zijn spectaculair gedaald. Het is op het laagste niveau in tien jaar. En we hebben dit jaar nog helemaal niemand het huis uit moeten zetten vanwege een huurschuld. Het aantal ontruimingen vanwege huurachterstand is gedaald naar nul. We proberen ook te voorkomen dat mensen betalingsproblemen krijgen, door het wonen betaalbaar te houden. De betaalbaarheid staat bij Woonopmaat voorop. We doen een maximale inspanning om de huurstijging beperkt te houden.

Twee op de tien huurders houdt na het betalen van de huur te weinig over om in de basisbehoeften te voorzien. Er heerst armoede onder onze bewoners. Met name eenoudergezinnen hebben moeite om rond te komen, veertig procent heeft te weinig te besteden. En er zijn veel huurders met AOW, een klein pensioen, bijstand of een WW-uitkering. Hun inkomen wordt niet geïndexeerd, daar houden we rekening mee.

We doen ook ons best om de energierekening niet te veel te laten stijgen, om energieverbruik terug te dringen. We isoleren huizen, leggen zonnepanelen en de energiecoaches geven bespaaradvies. Bovendien kijken we scherper wat voor woning we aan iemand toewijzen. Kan je met jouw inkomen die huur wel opbrengen? En nieuwe huurders leggen we beter uit wat voor woonlasten ze hebben, naast de huur. We mogen er niet van uitgaan dat beginnende huurders weten welke kosten er allemaal bijkomen.’’

Meer nieuws uit Kennemerland

Meest gelezen