Premium

Al vijf dagen een dode lijn en Ziggostoring in Driehuizen, Zuidschermer en De Woude duurt voort

1/3
Driehuizen

In de dorpen Driehuizen, Zuidschermer en De Woude veerden bewoners dinsdagochtend op. Ziggo liet de abonnees per sms weten dat de hardnekkige storing van het internet, de vaste telefoon en de televisie eindelijk was verholpen. Niet dus.

Bewoners die opgetogen hun laptops weer openklapten of televisies weer inschakelden, hadden dinsdagochtend nog steeds geen signaal. En ’s middags kwam het bericht van Ziggo dat het helaas nog wel enkele dagen zal duren voor de storing is verholpen. „We vinden dit heel vervelend, maar het is een complex probleem”, aldus Ziggo-woordvoerster Charlotte Fritschy.

Spelletje

De storing begon vrijdagochtend en de ergernis groeit. Maar bewoners ontdekken ook de charme van een bestaan zonder internet en televisie. Annemarie Rotteveel uit Zuidschermer: „We hebben gisteren een spelletje gedaan met de buren. Was hartstikke gezellig. En morgen gaan we met vakantie, dan hebben we er geen last meer van.”

Hoe de storing is ontstaan, was lange tijd onduidelijk voor de gedupeerde abonnees. Maar Ziggo heeft maandag laten weten dat een aannemer een glasvezelkabel heeft vernield tijdens graafwerk. En dat de kapotte kabel moeilijk te bereiken is omdat er een betonnen silo bovenop staat. Fokke Sijtsma uit Driehuizen vindt het een raar verhaal. „Ik dacht meteen: waar staat die silo dan? En je kunt die kabel dan toch met een omleiding repareren.”

Maar een discussie met Ziggo hierover is niet mogelijk. Bewoners staan in ellenlange telefonische wachtrijen en als ze dan eindelijk iemand aan de lijn krijgen, weet die nergens van. Sijtsma: „Het enige dat we te horen krijgen is: ’Sorry, er wordt aan gewerkt’. Dat horen we al sinds vrijdag.”

Klokkenmaakster Coby Brouwer pakt haar telefoon en houdt hem tegen haar oor. Ze hoort geen kiestoon. „Helemaal dood.” Dat ze ’s avonds geen televisie kan kijken, dat boeit haar niet zo. „We gaan lekker een stukje varen met de boot.” Maar dat klanten haar niet kunnen bereiken, daar baalt ze van. „Misschien gaan ze nu naar een ander. Je hebt geen idee hoeveel omzet je hierdoor mist.”

Traag

Rob Luybé van De Kennemer Heeren in Zuidschermer (actief in het vastgoedonderhoud) kan terugvallen op een telefooncentrale in Boxtel. „Dat is ons grote geluk.” Internet op zijn mobiele telefoon werkt traag. „Terwijl we veel foto’s van stormschade binnenkrijgen, dat zijn zware bestanden.

Wat de bewoners vooral stoort is de communicatie van Ziggo. „Die is ronduit schandalig”, zegt Luybé. Maar sinds gisteren heeft Ziggo een tandje bijgeschakeld met de communicatie. De abonnees in het gebied krijgen elke dag een mail met een update. Woordvoerster Charlotte Fritschy: „We vinden het ontzettend vervelend en we werken er keihard aan om het op te lossen.” Mogelijk komt er een noodoplossing, meldt Ziggo aan de abonnees.

Gijs Rotteveel (14, Zuidschermer) is normaal in de vakantie niet makkelijk los te weken van zijn computer. Gamen is zijn favoriete hobby. De hardnekkige Ziggo-storing maakt dat sinds vrijdag onmogelijk. Nu gaat Gijs elke dag even naar zijn oma Cock Rotteveel. Samen leggen ze een puzzel van duizend stukjes.

Cock (83) heeft ook geen internet, maar daar heeft ze weinig last van. „Ik heb wel een tablet, maar daar doe ik niet zo veel mee.” Ze mist wel de televisie. „Ik kijk altijd het journaal. Op zondag ook altijd ’Tussen Kunst en Kitsch’ en dan schakel ik over naar de BBC. En elke ochtend doe ik mee met de ochtendgymnastiek via de televisie. Dat doe ik nu ook niet.”

Voor het nieuws luistert Cock nu naar de radio. En dat Gijs nu gezellig komt puzzelen, is voor haar een cadeautje. „Vroeger, toen je nog op de basisschool zat, kwam je elke dag even”, zegt Cock.

Aandacht

Gijs vindt het ook leuk om te puzzelen. ,,Ik vind het altijd gezellig bij oma.’’ Maar er gaat niets boven gamen. „Gelukkig hebben we nog wel de Playstation”, zegt hij. „Maar het duurt wel lang, die storing.”

En het duurt nog wel een paar dagen, meldde Ziggo de abonnees in de polderdorpen dinsdagmiddag. „De situatie is complexer dan we aanvankelijk hadden ingeschat”, zegt woordvoerster Charlotte Fritschy.

Bewoners leggen noodverbandjes aan. Ze maken een hotspot met hun mobiele telefoon om er de laptop op te laten draaien. Maar dat kan eigenlijk alleen bij een mobiel abonnement met onbeperkte datalimiet. Esther de Wildt van café De Vriendschap in Driehuizen heeft haar mobiele telefoon op de website van haar bedrijf gezet. „Ik hoor van klanten dat ze me al dagen proberen te bereiken. Ik weet zeker dat ik reserveringen misloop.”

Appgroep

In Driehuizen heeft werkelijk iedereen met de storing te maken, omdat KPN hier geen kabel heeft. Dus de appgroep van het dorp ontplofte toen de storing ontstond. Coby Brouwer: „Zo zie je maar: leg het internet plat en het hele dorp is in rep en roer.’’

Om onduidelijke redenen is er in West-Graftdijk geen Ziggo-storing, maar verderop in De Woude weer wel. Los van het vasteland, zitten de eilandbewoners hier nu ook al zonder internet, telefoon en televisie. Marianne Melessen van restaurant ’t Kombof verstuurt haar mailtjes nu via de mobiele telefoon. „Maar dat schiet niet op en ik krijg er lamme duimen van.” Haar vier kinderen klagen steen en been. „Ze hebben databundels op hun mobiele telefoon, maar dat gaat nu natuurlijk hard. Ze zijn er al bijna doorheen.”

Meer nieuws uit Alkmaar

Meest gelezen