Premium

De bouw van tenders is big business

De bouw van tenders is big business
Joost van Susante en Martin Loo (rechts) van Tenderworks in Warmond.
© Foto Hielco Kuipers

Een tender zou je oneerbiedig een volgboot of sloep kunnen noemen. In zo’n vaartuig kunnen opvarenden van superjachten zich van en naar de wal verplaatsen. Tenderworks maakt zulke boten in Warmond.

De vervaardiging van relatief kleine bijboten van kolossale moederschepen in de Warmondse Veerpolder is big business. De ervaren Martin Loo en Joost van Susante, verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, belichten vol trots de werkzaamheden van Tenderworks.

„Als licentiehouder van Feadship maken wij tenders die horen bij de grote moederschepen die Royal Van Lent en Koninklijke De Vries Scheepsbouw bouwen”, zegt Oegstgeestenaar Loo in de schaftruimte van het bedrijf. „Dan heb je het over het hoogste segment van de scheepbouwmarkt in Nederland. Zij maken megajachten van ruim honderd meter lang.”

Adel verplicht, want Tenderworks moet vanwege de begeerde licentie alles volgens de officiële standaard doen. „Zo zijn wij verplicht om de boten helemaal zelf te maken”, zegt Loo. Tenderworks heeft dan ook van alles in huis in de vliegtuigconstructieloods, van schilders, timmerlieden en lassers tot elektriciens aan toe. Soms komen de medewerkers uit de buurt, maar daarnaast schakelt het bedrijf teams uit Engeland of Spanje in. Ook worden voor specialistische werkzaamheden stoffeerders, schilders of technici ingevlogen.

Contact met de eigenaren van de moederjachten is daarvoor onontbeerlijk legt Loo uit, want deze tenders moeten vanwege Feadship dezelfde kenmerken hebben als het moederschip. „Het mooie is dat die eigenaren ter plekke komen kijken naar de bouw van hun kleinere jacht, toch nog altijd tien tot veertien meter lang.” Snel zijn de gestroomlijnde boten doorgaans ook, al hoeven zij niet per se met 80 kilometer per uur door het water te stuiven. Het zijn zeker geen reddingsboten, stelt Loo. „Eigenaren stellen prijs op de unieke kenmerken van hun boten, zowel het superjacht als de tender. Daarom is alles bij ons maatwerk. Het wordt hier nooit lopendebandwerk of massaproductie.”

Wel stellen Loo en Van Susante dat alles in het bedrijf nautisch is, gericht op de scheepvaart. De werkzaamheden aan een tender zijn divers en belopen zo’n anderhalf jaar. Loo: „Elke boot is daarbij uniek. Dat begint al met de architect aan de tekentafel.” Als de unieke mal van de tender - vaak in Engeland vervaardigd – eenmaal in Warmond is gearriveerd, gaan medewerkers aan de slag om de bootdelen van carbon af te bakken, te schuren en te schilderen. Om de boten sterk te maken wordt het lichte materiaal in een multifunctionele cabine, urenlang op een licht stijgende temperatuur rond 80 graden afgebakken.

Passende fiets

Tenderworks bestaat inmiddels vijf jaar. Door een combinatie van contacten in de branche en durf kon het bedrijf een gunstig gelegen loods betrekken en investeren. Toen de kans zich aandiende om als leverancier toe te treden tot de wereld van Feadship was de keuze gauw gemaakt. Want zo’n kans krijg je maar eenmaal. „Als je de megajachten die Van Lent en De Vries bouwen vergelijkt met een Rolls Royce dan mogen wij een daarbij passende fiets maken, in dezelfde stijl.” Ook bij tenders gaat het over pendelen, namelijk het laatste stukje van zee naar de wal of een baai in. „De moederschepen zijn daarvoor te groot. Zij passen zelfs nauwelijks meer in een haven.”

Dus worden de Warmondse tenders regelmatig gebruikt, door welvarende mensen die zich bovendien graag laten zien in hun met zorg ontworpen tender. „Soms beschouwen zij het als een speeltje en voeren zij daarnaast nog een zeilboot mee in het moederschip. Je kunt het zo gek niet bedenken of zij slepen het mee.” Van Susante en Loo („Wij kennen zelf geen jasje-dasje cultuur”) mengen zich eenmaal per jaar onder de scheepbouwmagnaten tijdens de jaarlijkse Monaco Yacht Show. „Daar onderhouden wij de contacten met internationale collega’s.”

Liever nog, en veel vaker, vertoeven Loo en Van Susante in de eigen loods. Net als het gedreven personeel maken zij wekelijks zes lange werkdagen. Loo: „Bij ons kijken we niet op een uurtje. Dat weten de medewerkers ook. De eersten beginnen al om 6 uur, de laatsten vertrekken om 19 uur. Zo nodig werken we langer door. De klus moet af. Dat verwachten onze opdrachtgevers uit binnen- en buitenland en dat is ook onze eigen hoge standaard. Wij streven ernaar om steeds voldoende rompdelen in de loods te hebben waaraan wij kunnen werken. Dat lukt goed, al zoeken wij nog wat extra vaklieden. Daarin zijn wij natuurlijk niet de enige, want nu de economie aantrekt hebben veel bedrijven behoefte aan meer medewerkers.”

Behalve een mooie baan in een dynamische omgeving gunt Tenderworks zijn personeel op zijn tijd een verzetje. Loo: „In het weekeinde mogen werknemers onbeperkt gebruikmaken van onze bedrijfszeilboot.” Kunnen zij na werktijd zelf ook eens het water op.

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.