Vertragingen bij provinciale bruggen Noord-Holland duurt voort. Vakbond dringt aan op harde maatregelen

Vertragingen bij provinciale bruggen Noord-Holland duurt voort. Vakbond dringt aan op harde maatregelen
Niet alle provinciale bruggen worden op tijd bediend.
© Foto provincie
Haarlem

De bediening van de bruggen en sluizen in Noord-Holland moet weer - net als vroeger - worden uitgevoerd door een bedrijf met voldoende gekwalificeerd personeel met een nautische achtergrond. Dat stelt Nautilus International, de vakbond voor de maritieme sector.

De vakbond, die is aangesloten bij de FNV, waarschuwde jaren geleden al voor problemen die er zouden ontstaan als de provincie de aanbesteding voor het bedienen van bruggen en sluizen zou gunnen aan Trigion in plaats van ODV Maritiem dat de bediening daarvoor had uitgevoerd.

De provincie besloot desondanks in zee te gaan met Trigion. Dit leverde de provincie een besparing van enkele tonnen op. Maar sinds Trigion de taak heeft overgenomen, heeft het bedrijf moeite om voldoende burgwachters te vinden. Vorig jaar moesten brugwachters pendelen tussen verschillende bruggen waardoor de wachttijden flink opliepen.

Forse boetes

Ook deze zomer moet op verschillende plekken rekening worden gehouden met vertraging bij bruggen en sluizen. Het is niet gelukt om voldoende brugwachters te vinden. Trigion heeft dit jaar al twee forse boetes opgelegd gekregen en werd in gebreke gesteld door de provincie. De afgelopen tijd heeft de provincie zelf zeven brugwachters aangetrokken en deze bij Trigion gedetacheerd om de bruggen zoveel mogelijk volgens het werkrooster te bedienen.

Jos Hilberding, bestuurder van Nautilus, constateert dat Trigion zelf niet in staat is de bruggen en sluizen optimaal te bemannen. ,,Dat bedrijf heeft geen nautische ervaring. Een verkeersregelaar op een brug of sluis zetten doe je niet met een korte training. Bovendien komen ze niet aan voldoende mensen omdat ze net iets meer betalen dan het minimum loon.’’

Volgens Hilberding is de veiligheid in het geding, maar worden ook allerlei partijen op kosten gejaagd. ,,De binnenvaart heeft te maken met vertragingen, dat zorgt ervoor dat ondernemers extra kosten moeten maken. En ook de pleziervaart heeft er last van.’’

Nautilus ziet graag dat de situatie van voor 2016 wordt hersteld. ,,Ik ben bij ODV Maritiem wezen praten. Maar ook deze partij kan niet zomaar een bik brugwachters opentrekken.’’

Oplossing

De provincie laat in een reactie weten het ten zeerste te betreuren dat de bruggen met aangepaste tijden en veelal ook minder vaak bediend moeten worden. ,,Wij zijn continu in gesprek met de externe partij aan wie wij de bediening van de provinciale bruggen en sluizen uitbesteed hebben om tot een oplossing gekomen.’’

Het contract met Trigion loopt nog twee jaar. Op de vraag of de provincie nog onder het contract uit kan, laat de woordvoerster weten dat alle juridische mogelijkheden om tot een structurele oplossing te komen voor nu en voor in de toekomst worden onderzocht. Nautilus zal door de provincie worden benaderd voor een gesprek.

Meer nieuws uit Amsterdam

Meest gelezen